Abstract
Dette inspirationshæfte handler om kollektiv vejledning. Vi
forstår her kollektiv vejledning som den type uddannelses-,
erhvervs- og karrierevejledning, som bedrives i større forsamlinger end en gruppe, meget typisk som vejledning med en
skoleklasse, en gymnasieklasse eller et hold på en uddannelse.
Den kollektive vejledning er typisk kendetegnet ved at bestå af
et fællesskab (fx klasse, hold), som eksisterer forud for vejledningsaktiviteten og efter vejledningsaktiviteten. Det er således
ikke vejledningsaktiviteten i sig selv, der er årsag til at kollektivet eller fællesskabet eksisterer, men det er et kollektiv, som
vejledningen skal interagere i.
Den kollektive vejledning i skolen og videre i uddannelsessystemet er uden tvivl den type vejledning, som flest mennesker møder. Og en af de allermest anvendte vejledningsformer i
Danmark, både historisk og i dag. Det er derfor tankevækkende,
at det også er den vejledningsform, der både historisk og i nutiden er blevet genstand for mindst opmærksomhed i forskning
og metodeudvikling. Ud over enkelte evalueringsrapporter af
konkrete forsøg findes der ikke en samlet fremstilling på dansk,
som tematiserer og diskuterer den kollektive vejledning.
Dette inspirationshæfte forsøger at råde bod på manglen på
viden om og udvikling af den kollektive vejledning. Inspirationshæftets ambition er ikke at præsentere alt, hvad der er at sige
om den kollektive vejledning, men snarere at vise forfatternes
syn på den kollektive vejledning - dens rammer, dens potentialer
og dens udfordringer. Inspirationshæftet vil heller ikke præsentere en færdig model eller metode, som kan være foreskrivende
for en kollektiv vejledning. I stedet vil vi gerne præsentere vores
overvejelser over den kollektive vejlednings muligheder, og hvad
vi mener, det er centralt at være opmærksom på, når man skal
vejlede kollektivt.
forstår her kollektiv vejledning som den type uddannelses-,
erhvervs- og karrierevejledning, som bedrives i større forsamlinger end en gruppe, meget typisk som vejledning med en
skoleklasse, en gymnasieklasse eller et hold på en uddannelse.
Den kollektive vejledning er typisk kendetegnet ved at bestå af
et fællesskab (fx klasse, hold), som eksisterer forud for vejledningsaktiviteten og efter vejledningsaktiviteten. Det er således
ikke vejledningsaktiviteten i sig selv, der er årsag til at kollektivet eller fællesskabet eksisterer, men det er et kollektiv, som
vejledningen skal interagere i.
Den kollektive vejledning i skolen og videre i uddannelsessystemet er uden tvivl den type vejledning, som flest mennesker møder. Og en af de allermest anvendte vejledningsformer i
Danmark, både historisk og i dag. Det er derfor tankevækkende,
at det også er den vejledningsform, der både historisk og i nutiden er blevet genstand for mindst opmærksomhed i forskning
og metodeudvikling. Ud over enkelte evalueringsrapporter af
konkrete forsøg findes der ikke en samlet fremstilling på dansk,
som tematiserer og diskuterer den kollektive vejledning.
Dette inspirationshæfte forsøger at råde bod på manglen på
viden om og udvikling af den kollektive vejledning. Inspirationshæftets ambition er ikke at præsentere alt, hvad der er at sige
om den kollektive vejledning, men snarere at vise forfatternes
syn på den kollektive vejledning - dens rammer, dens potentialer
og dens udfordringer. Inspirationshæftet vil heller ikke præsentere en færdig model eller metode, som kan være foreskrivende
for en kollektiv vejledning. I stedet vil vi gerne præsentere vores
overvejelser over den kollektive vejlednings muligheder, og hvad
vi mener, det er centralt at være opmærksom på, når man skal
vejlede kollektivt.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Aarhus |
---|---|
Forlag | VIA University College |
Antal sider | 23 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7298-961-7 |
Status | Udgivet - 1 mar. 2024 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- karrierevejledning
- kollektiv vejledning
- uddannelsesvejledning