Kom ind i sproget. Flersprogede elever i fagundervisningen

Stine Kragholm Knudsen (Redaktør), Lone Wulff (Redaktør)

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerAntologiForskningpeer review

    Abstract

    Kom ind i sproget kvalificerer folkeskolens faglærere til at møde flersprogede elever med den særlige faglighed, der knytter sig til dansk som andetsprog. Gennem faglige forløb og andre praksiseksempler viser forfatterne, hvordan lærere kan tilrettelægge stilladserende og sprogudviklende undervisning i og på tværs af klassetrin i skolens fag.

    Vigtige emner i bogen er:

    sprogbaseret undervisning: samtale, ordforråd og literacyvurdering
    analyse af læremidler med særligt blik for sprog og sproglig udvikling
    evaluering af elevsprog
    inddragelse af forældre som ressource
    udslusning af elever fra modtagelsesklasse- til almenundervisning
    Hvert kapitel afsluttes med studieopgaver, der understøtter den studerendes refleksioner over, hvordan det læste hænger sammen med andre fag og egen erfaring, og hvordan det kan inspirere og udvikle undervisningen.

    Undervisning af flersprogede elever er en del af læreruddannelsens obligatoriske fagområde 'Pædagogik og lærerfaglighed'.

    Forfatterne har alle erfaring med undervisning i dansk som andetsprog på læreruddannelsen og videreuddannelsen og erfaring med at samarbejde med folkeskolelærere om udvikling af undervisning.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagAkademisk Forlag
    Antal sider274
    ISBN (Trykt)978-87-500-4941-8
    StatusUdgivet - jan. 2017
    NavnDidaktikserien

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning

    Citationsformater