Kommende pædagogers mestringer af pædagogfaglig identitet

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I seks fokusgruppeinterviews er det blevet undersøgt, hvordan kommende pædagoger mestrer trusler imod pædagogfaglig identitet. Gennem en analyse af materialet fremstår to mønstre for mestring: Et robust mønster, hvor fordringen på identitet går på personlig udvikling og bidrag til pædagogisk indsats. Og et skrøbeligt mønster, hvor en udefra pånødet fordring på kernefaglighed placerer den kommende pædagog i en krydsild af identitetstrusler med besværlige mestringer til følge.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind3
Udgave nummer1
Sider (fra-til)44-66
Antal sider23
ISSN2446-2810
StatusUdgivet - 15 maj 2019

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater