Abstract
I seks fokusgruppeinterviews er det blevet undersøgt, hvordan kommende pædagoger mestrer trusler imod pædagogfaglig identitet. Gennem en analyse af materialet fremstår to mønstre for mestring: Et robust mønster, hvor fordringen på identitet går på personlig udvikling og bidrag til pædagogisk indsats. Og et skrøbeligt mønster, hvor en udefra pånødet fordring på kernefaglighed placerer den kommende pædagog i en krydsild af identitetstrusler med besværlige mestringer til følge.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Forskning i pædagogers profession og uddannelse |
| Vol/bind | 3 |
| Udgave nummer | 1 |
| Sider (fra-til) | 44-66 |
| Antal sider | 23 |
| ISSN | 2446-2810 |
| Status | Udgivet - 15 maj 2019 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- diskrepansteori
- identitetstrussel
- professionsidentitet