TY - RPRT
T1 - Kommunale indsatser for ordblinde elever
T2 - Projektet er gennemført af forsknings- og udviklingsprogrammet Literacy, VIA Læring & Undervisning, Center for forskning & udvikling i skoleåret 2018/2019 af Elise Dahl Krogh, Winnie Østergaard, Helle Bonderup, Inger Maibom, Grete Dolmer og Helle Bundgaard Svendsen
AU - Svendsen, Helle Bundgaard
PY - 2020/6
Y1 - 2020/6
N2 - Hvordan håndterer kommunerne ordblinde elever, når det drejer sig om udredning og tiltag, og hvad peger praksis på som særligt vigtige udviklingsområder? Det undersøgte seks forskere tilknyttet forsknings- og udviklingsprogrammet Literacy, VIA Læring & Undervisning, Center for forskning & udvikling i skoleåret 2018/2019 i projektet ”Afdækning af de kommunale indsatser for ordblinde elever i grundskolen” ved hjælp af interview af læsekonsulenter og læsevejledere i 12 danske kommuner. Det viste sig, at kun godt halvdelen af kommunerne i deres handleplaner havde konkrete retningslinjer for udredning og tiltag rettet mod elever med dysleksi. Det viste sig også, at læsekonsulenter og læsevejledere kunne pege på en række indsatsområder, som efter deres vurdering bør styrkes, herunder kompetenceløft af lærere, så de i højere grad bliver i stand til at inkludere ordblinde elever i den almene undervisning, samt at området som sådan bør styrkes i forhold til ressourcer og rammesætning. I denne artikel beskrives undersøgelsens design, analyse og resultater, og slutteligt lægges der op til overvejelser over betydningen af resultaterne for skolens og kommunernes praksis.
AB - Hvordan håndterer kommunerne ordblinde elever, når det drejer sig om udredning og tiltag, og hvad peger praksis på som særligt vigtige udviklingsområder? Det undersøgte seks forskere tilknyttet forsknings- og udviklingsprogrammet Literacy, VIA Læring & Undervisning, Center for forskning & udvikling i skoleåret 2018/2019 i projektet ”Afdækning af de kommunale indsatser for ordblinde elever i grundskolen” ved hjælp af interview af læsekonsulenter og læsevejledere i 12 danske kommuner. Det viste sig, at kun godt halvdelen af kommunerne i deres handleplaner havde konkrete retningslinjer for udredning og tiltag rettet mod elever med dysleksi. Det viste sig også, at læsekonsulenter og læsevejledere kunne pege på en række indsatsområder, som efter deres vurdering bør styrkes, herunder kompetenceløft af lærere, så de i højere grad bliver i stand til at inkludere ordblinde elever i den almene undervisning, samt at området som sådan bør styrkes i forhold til ressourcer og rammesætning. I denne artikel beskrives undersøgelsens design, analyse og resultater, og slutteligt lægges der op til overvejelser over betydningen af resultaterne for skolens og kommunernes praksis.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - dysleksi
KW - kommunale indsatser
KW - læse- og skriveteknologi
KW - ordblindhed
KW - tidlig indsats
KW - tiltag
KW - udredning
M3 - Rapport
BT - Kommunale indsatser for ordblinde elever
PB - VIA University College
ER -