Abstract
Dette projekt skaber viden om et, i dansk sammenhæng, markant, anderledes og nyskabende uddannelsesdesign: kommunale læringscentre. Disse centre udfordrer konventionelle ideer om, hvad det vil sige at tage en uddannelse, og gør det muligt for en borger at tage en professions- eller universitetsuddannelse i en landsby, for en virksomhed at opkvalificere og rekruttere lokal arbejdskraft snarere end at skulle tiltrække den andetsteds fra, og for en kommune at blive en uddannelsespolitisk medspiller uden at skulle drive en uddannelsesinstitution. Det er afgørende for væksten i et område som Region Sjælland, at kommuner, virksomheder og uddannelsesinstitutioner afsøger og samarbejder om sådanne innovative tiltag. Den viden, der genereres om nye uddannelsesdesign og teknologiers påvirkning af læring og uddannelse, er samtidigt et væsentligt udbytte af projektet for aktører interesseret i livslang læring.
Rapporten præsenterer resultaterne fra det forprojekt University College Sjælland, Holbæk kommune, Odsherred kommune og Kalundborg Kommune har gennemført med støtte fra Region Sjælland. Den giver et levende indblik i de mangfoldige og dynamiske problematikker der opstår i et projekt. På de følgende sider præsenteres viden indhøstet fra Sverige og Danmark, samt den eksisterende forskningslitteratur; vi opsummerer værdifulde erfaringer indhentet af de tre kommuner der har udvist den risikovillighed, der er nødvendig i et designbaseret projekt; og fremkommer med analyser samt anbefalinger rettet imod fremtidige tiltag for at realisere læringscentre i en dansk sammenhæng.
Dele af projektet er koordineret med Nordplus projektet The Nordic Study Lab, hvor der har været foretaget studieture til nordiske lande med læringscentre.
Rapporten præsenterer resultaterne fra det forprojekt University College Sjælland, Holbæk kommune, Odsherred kommune og Kalundborg Kommune har gennemført med støtte fra Region Sjælland. Den giver et levende indblik i de mangfoldige og dynamiske problematikker der opstår i et projekt. På de følgende sider præsenteres viden indhøstet fra Sverige og Danmark, samt den eksisterende forskningslitteratur; vi opsummerer værdifulde erfaringer indhentet af de tre kommuner der har udvist den risikovillighed, der er nødvendig i et designbaseret projekt; og fremkommer med analyser samt anbefalinger rettet imod fremtidige tiltag for at realisere læringscentre i en dansk sammenhæng.
Dele af projektet er koordineret med Nordplus projektet The Nordic Study Lab, hvor der har været foretaget studieture til nordiske lande med læringscentre.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | University College Sjælland |
---|---|
Antal sider | 100 |
Status | Udgivet - 1 feb. 2016 |
Emneord
- kommuner
- Kommunale læringscentre