@inbook{e3c05f7516d241b486a277baa76e5f29,
title = "Kommunikationsbureaet: dansk i udskolingen",
abstract = "Kapitlet pr{\ae}senterer didaktiske principper for entrepren{\o}rskabsundervisning i dansk p{\aa} baggrund af en case om et kommunikationsbureau. Det didaktiske design Kommunikationsbureauet, der er blevet afpr{\o}vet og udforsket i udskolingen, beskrives som en professionssimulerende scenariedidaktisk case, hvorigennem elever skal agere som medarbejdere i et kommunikationsbureau og derved tilegne sig danskfaglige kompetencer inden for omr{\aa}derne kommunikation og fremstilling. Kapitlet tager afs{\ae}t i empirien fra det oprindelige studie og belyser det igennem teori. Derved peger kapitlet p{\aa} en r{\ae}kke v{\ae}sentlige dimensioner, der kan f{\o}re til danskfaglig l{\ae}ring hos eleverne. Ud fra casen argumenterer jeg for undervisning, der er elevcentreret, v{\ae}rdiskabende samt samarbejds- og omverdenorienteret. Dimensionerne udfoldes og relateres til scenariedidaktik, der kan udg{\o}re rammen omkring entrepren{\o}rskabsdidaktik i en grundskolekontekst, hvor eleverne skal tilegne sig mere og andet end isolerede faglige f{\ae}rdigheder, der giver adgang til videre uddannelse. Entrepren{\o}rskabsdidaktik sigter p{\aa} demokratisk dannelse og herunder elevernes tro p{\aa} egne muligheder og kompetencerne til at handle p{\aa} disse i en verden i forandring, der kalder p{\aa} borgernes aktive engagement.",
keywords = "didaktik, danskfaget, grundskole, entrepren{\o}rskabsundervisning, scenariedidaktik",
author = "Raffaele Brahe-Orlandi",
year = "2022",
language = "Dansk",
isbn = "9788772196442",
series = "Didaktiske studier",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",
pages = "145--158",
editor = "Fougt, {Simon Skov} and Jeppe Bundsgaard and Thorkild Hangh{\o}j and Morten Misfeldt",
booktitle = "H{\aa}ndbog i scenariedidaktik",
address = "Danmark",
}