Komparativt studium af læreruddannelser i Canada, Danmark, Finland og Singapore: Rapport til Regeringens Rejsehold

Jens Rasmussen, Martin Bayer, Marianne Brodersen

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskningpeer review

Abstract

Denne rapport er en undersøgelse af indholdet i udvalgte læreruddannelser i de tre lande, der opnår topplaceringer i internationale komparative undersøgelser som PISA og TIMMS på den ene side og indholdet i den danske læreruddannelse på den anden side. I de toppræsterende lande Canada, Finland og Singapore er det uddannelserne ved Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto (OISE/UT), Department of Teacher Education, Univetsity of Helsinki og National Institute of Education (NIE), som er undersøgt, og i Danmark er det indholdet i læreruddannelserne ved uddannelsesstederne Zahle, Silkeborg og Vordingborg, som er undersøgt. Rapporten omfatter også en beskrivelse af, hvordan læreruddannelserne forholder sig til tre særlige temaer: Integration af teori og praksis i læreruddannelsen, klasserumsledelse og udvikling af elevers sociale kompetencer.
OriginalsprogDansk
ForlagDanmarks Pædagogiske Universitetsskole
StatusUdgivet - maj 2010
Udgivet eksterntJa

Citationsformater