Kompetencebaserede mål i naturfagsundervisning

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Naturfagsundervisning i den danske folkeskole starter efter folkeskolereformen
2014 med natur/teknologi i 1. til 6. klasse og afslutter med
biologi, fysik/kemi og geografi i 7. til 9. klasse. Naturfagsundervisningen
er karakteriseret ved en faglig progression, efterhånden som eleverne
bliver ældre. Fælles Mål 2014 muliggør også en betydelig faglig
integration ved, at videns- og færdighedsområdet vedrørende arbejdsmåder
og tankegange og hele kompetenceområdet kommunikation er
identiske for overbygningsfagene. Endvidere udpeger læseplanerne for
overbygningsfagene i Fælles Mål 2014 (herefter FM14) obligatoriske,
fællesfaglige fokusområder for de tre naturfag i 7.-9. klasse. Den gennemgående
idé er, at fælles naturfaglige kompetencer skal være grundlag
for sammenhængende beskrivelser af naturfaglige undervisningsfag
på langs og på tværs i danske uddannelser.
OriginalsprogDansk
TitelFolkeskolen efter reformen
RedaktørerJens Rasmussen, Andreas Rasch-Christensen, Claus Holm
Antal sider19
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2015
Sider189-208
Artikelnummer10
ISBN (Trykt)978-87-412-6027-3
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • naturfag

Citationsformater