Abstract
Skoler og uddannelser er pædagogiske institutioner. De ord, der introduceres og gøres til begreber i skoler og uddannelser, må derfor have noget med pædagogik at gøre. Når ordet ’kompetence’ således er blevet et begreb, der anvendes i skoler og uddannelser, må det nødvendigvis kunne forstås som et pædagogisk begreb. I en bestræbelse på at undersøge kompetencebegrebets pædagogiske kvaliteter og muligheder i skole og uddannelse, introducerer artiklen til fem forskellige og aktuelle udlægninger af kompetencer. Alle fem udlægninger er vægtige bidrag i den aktuelle diskurs om skole og uddannelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 4 |
Tidsskrift | Studier i læreruddannelse og -profession |
Vol/bind | 1 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 75-100 |
Antal sider | 26 |
ISSN | 2445-8538 |
Status | Udgivet - 2016 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Skoler, fag og institutioner
- Uddannelse, professioner og erhverv