Abstract
Nye sygeplejersker skal ifølge uddannelsens mål bl.a. kunne udvikle sygepleje, skabe fornyelse og anvende kendt viden i nye sammenhænge samt følge, anvende og deltage i forskningsarbejde inden for sundhedsområdet (1). Denne artikel præsenterer et konkret bud på, hvordan uddannelse og forskningsforløb kan kobles således, at de studerendes mulighed for at udvikle denne type af kompetencer styrkes. Artiklen beskriver således koblingen mellem grunduddannelse, adjunktkvalificering og et aktuelt forskningsprojekt delvist finansieret af Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og udført i et samarbejde mellem University College Sjælland, Roskilde Universitet og konkrete sundhedsfaglige praksisfelter. Formålet med projektet er empirisk at undersøge samarbejdet omkring patientforløb for den voksende gruppe af kroniske og såkaldte komplekse patienter på tværs af grænser mellem sektorer og faggrupper. Endvidere - med afsæt i analyserne af den indsamlede empiri - at samarbejde med relevante aktører fra praksis om at udvikle forslag til nye veje til at fremme forløbskvaliteten, omfattende såvel den sundhedsfaglige som den patientoplevede kvalitet. Artiklen giver indledningsvist en kort introduktion til projektet (Læring Uden Grænser (LUG)). Herefter fokuseres på et enkelt projektnedslag med det formål at eksemplificere, hvordan det konkrete forskningsforløb skaber nye koblinger på tværs af institutioner og sektorgrænser, og hvordan dette knyttes til og kvalificerer adjunktkvalificering og forløb for grunduddannelsesstuderende. Afsluttende reflekteres og perspektiveres der til den betydning sådanne projekter og koblinger har for fremtidens professionsbacheloruddannelser.
Nøgleord: Kompetence, forskning og udvikling, adjunktforløb, studerende-involvering, nye kliniske eksamensformer, innovation, brobygning, teori-praksis.
Nøgleord: Kompetence, forskning og udvikling, adjunktforløb, studerende-involvering, nye kliniske eksamensformer, innovation, brobygning, teori-praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Uddannelsesnyt |
Vol/bind | 25 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 9-13 |
Antal sider | 5 |
ISSN | 1602-0162 |
Status | Udgivet - 1 dec. 2014 |
Emneord
- sygeplejerskeuddannelsen
- Kompetence, forskning og udvikling, adjunktforløb, studerende-involvering, nye kliniske eksamensformer, innovation, brobygning, teori-praksis