Kompetenceudvikling i sygeplejerskeuddannelsen: En undersøgelse af sammenhængen mellem de i sygeplejepraksis forekomne kulturelle betydningsstrukturer og næsten færdiguddannede sygeplejerskers udvikling af sygeplejekompetence

Publikation: Ph.d. afhandling/ kandidat/ diplomPh.d. afhandlingForskning

Abstract

Afhandlingen beskriver ud fra et handlingsperspektiv sammenhængen mellem næsten færdiguddannede sygeplejerskers meningsbærende handlinger og de kulturelle betydningsstrukturer, som synliggøres gennem relationel og kommunikativ samhandling i klinisk sygeplejepraksis. I afhandlingen sættes den menneskelige handling i centrum, og med de til humanvidenskaberne knyttede traditioner retorik og hermeneutik sættes der fokus på de erkendelsesmæssige, kulturelle og kommunikative dimensioner. Ud fra en handlingsteoretisk indfaldsvinkel søges ny viden gennem indsigt i, refleksion over og forståelse for de blandt sygeplejestuderende og i sygeplejefællesskaber forekomne selvforståelser og handlingsudtryk.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
Udgiver
ISBN'er, trykt877613133-5
StatusUdgivet - 2004

Emneord

  • kultur
  • kompetence
  • studerende
  • sygepleje
  • uddannelse
  • kompetencer

Citationsformater