Kompetenceudvikling i sygeplejerskeuddannelsen: Kulturelle betydningsstrukturer og udvikling af sygeplejekompetence

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

Abstract

Bogen Kompetenceudvikling i sygeplejerskeuddannelsen beskriver sammenhængen mellem næsten færdiguddannede sygeplejerskers meningsbærende handlinger og de kulturelle betydningsstrukturer, som synliggøres gennem relationel og kommunikativ handling i sygeplejepraksis. I bogen sættes den menneskelige handling i centrum, og med de til humanvidenskaberne knyttede traditioner retorik og hermeneutik sættes der fokus på de erkendelsesmæssige, kulturelle og kommunikative dimensioner. Bogen viser, at handling og kultur forenes som led i en faglig dialektik, og at sprogliggørelse af den sygeplejefaglige aktivitet er en nødvendighed. Kun gennem selvstændig handling, samarbejde og dialog kan de studerende opnå den kombination af indlevelse, nærhed og distance, som med udgangspunkt i deres vurdering samt deres evne og mulighed for refleksion er en forudsætning for udvikling af sygeplejekompetence.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDanmarks Pædagogiske Universitetsforlag
Udgave1.
Antal sider378
ISBN (Trykt)87-7613-133-5
StatusUdgivet - 2005

Emneord

  • dialog
  • handling
  • kultur
  • studerende
  • sygepleje
  • uddannelse
  • kompetencer

Citationsformater