Projekter pr. år
Abstract
Med afsæt i et komposteringsprojekt i en dansk, kommunal børnehave undersøger vi, hvilke former for magt og modstand, der kommer i spil, når politiske ambitioner om øget grøn omstilling og bæredygtig affaldshåndtering kobles med naturpædagogiske projekter. Inspireret af nymaterielle teorier om handling, magt og modstand viser vi, hvordan kompostaktiviteterne i børnehaven – til trods for at de præsenteres som et spørgsmål om apolitisk naturfaglig viden – rummer forskellige former for mikropolitisk magt og modstand, der udfordrer det offentlige systems ambitioner om øget grøn omstilling og den form for styring af borgerne, dette system bygger på. Den mikropolitiske modstand ligger især indlejret i pædagogiske tiltag for at sanseliggøre, af-anonymisere og lokalisere affaldet og i lokale forhandlinger om implementering af offentlig affaldssortering i børnehaven. I artiklen argumenteres endvidere for, at et forskningsfokus på sådanne mikropolitiske aspekter af affaldshåndtering og kompostering kan bidrage til at synliggøre og udvikle alternative livsformer og løsninger.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Forskning & Forandring |
Vol/bind | 2 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 6-24 |
Antal sider | 18 |
ISSN | 2535-5279 |
Status | Udgivet - 16 dec. 2019 |
Emneord
- Børn og unge
- Læring, pædagogik og undervisning
- Bæredygtighedspædagogik
- Forandring
- affald
- antropologi
- modstand
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Pædagogik for bæredygtighed
Husted, M. (Projektleder), Jørgensen, N. J. (Projektdeltager), Møller, T. (Projektdeltager), Frøkjær, T. (Projektdeltager), Damgaard, B. V. (Projektdeltager), Bollingberg, K. (Projektdeltager), Madsen, K. D. (Projektleder), Mortensen, H. (Projektdeltager), Celinder, D. T. (Projektdeltager) & Nielsen, N. (Projektdeltager)
01/03/18 → 01/02/21
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation