Abstract
Denne artikel handler om, hvordan professionelle samarbejder om børns fællesskaber i skolen, når pædagogiske koncepter inddrages som rammesætning. Artiklen tager afsæt i kritisk psykologi og social praksisteori og analyserer ud fra to empiriske cases, hvordan arbejdet med koncepter kan bidrage til praksisudvikling. Vi peger på koncepters kritiske potentialer, når professionelle og børn i skolen sammen forhandler koncepterne ved at sætte det hverdagsliv, de i forvejen er ved at udvikle, i forgrunden. Når koncepter bidrager til at forbinde forskellige professionelles fagligheder på tværs af børns institutionelle hverdagsliv, kan de potentielt gennem kritisk stillingtagen understøtte udviklingen af nye faglige handlemuligheder i samarbejdet om sammenhængende og tværkontekstuelle problemstillinger.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Psyke & Logos |
| Sider (fra-til) | 52-72 |
| ISSN | 0107-1211 |
| Status | Udgivet - 2024 |