Konsolidering af læring: Et forskningsbaseret forsøg på Stolpedalsskolen i Aalborg

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

Abstract

I ca. 1 år fra januar 2015 til januar 2016 har der været iværksat et forskningsbaseret eksperiment på Stolpedalsskolen i Aalborg Kommune om konsolidering af læring i undervisningen. Udgangspunkt for iværksættelse af dette initiativ har været international forskning i konsolideringsstrategier. Konsolidering af læring er læringsaktiviteter, hvor eleverne får mulighed for at sprogliggøre deres tænkning om egen læring. Omfattende internationale studier viser, hvordan faglige stærke elever netop kan sprogliggøre deres egen tænkning om læring dvs. de er i stand til at iagttage deres eget læringsarbejde. Opbyggelse af konsolideringsstrategier er en langvarig proces. Processen er lang, fordi vidensabstraktion tager tid. Vidensopbyggelsen skal være så velkendt for eleven, at det er muligt for eleverne at genkende og hermed anvende viden til at kunne analysere fremtidige opgaver.
https://www.youtube.com/watch?v=4YerwZrc-Rc
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2016
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater