Konspirationsteorier og alternative forklaringer i historieundervisningen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferenceartikel i proceedingpeer review

    Abstract

    Artiklen præsenterer en række didaktiske overvejelser over,
    hvordan emnet Konspirationsteorier kan bruges i de ældste klasser og på ungdomsuddannelserne
    inden for de rammer, som fagbeskrivelserne lægger
    op til. Desuden beskrives hvilke elementer, eleverne bør arbejde
    med, hvis de skal nå til en mere problemorienteret forståelse af fænomenet
    konspirationsteorier. Først gives der et bud på, hvordan
    vi kan forstå konspirationsteoriernes rolle i det moderne samfund
    ud fra en konfliktteoretisk vinkel, dernæst beskrives hvordan emnet
    kan dække to centrale kompetenceområder inden for historiefaget,
    nemlig historiebrug og kildearbejde. Til slut illustreres
    ud fra en konkret case, nemlig konspirationsteorien om ’Eurabia’,
    som vi bl.a. kender fra Anders Breiviks manifest, hvorledes eleverne
    kan arbejde problemorienteret, forholde sig kildekritisk og
    afdække væsentlige aspekter omkring historiebrug.
    OriginalsprogDansk
    TitelHistorie - didaktik, dannelse og bevidsthed : Rapporter til det 29. Nordiske Historikermøde, bind 1
    Antal sider28
    Vol/bind1
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2 aug. 2017
    Udgave1
    Sider165-193
    Artikelnummer6
    ISBN (Trykt)978-87-7112-642-6
    StatusUdgivet - 2 aug. 2017
    BegivenhedNordisk historikermøde 2017 - Aalborg kongrescenter, Aalborg, Danmark
    Varighed: 15 aug. 201718 aug. 2017

    Konference

    KonferenceNordisk historikermøde 2017
    LokationAalborg kongrescenter
    Land/OmrådeDanmark
    ByAalborg
    Periode15/08/1718/08/17

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Anders Behring Breivik
    • historiebrug
    • kildekritik
    • konspirationsteorier

    Citationsformater