Abstract
Artiklen præsenterer en række didaktiske overvejelser over,
hvordan emnet Konspirationsteorier kan bruges i de ældste klasser og på ungdomsuddannelserne
inden for de rammer, som fagbeskrivelserne lægger
op til. Desuden beskrives hvilke elementer, eleverne bør arbejde
med, hvis de skal nå til en mere problemorienteret forståelse af fænomenet
konspirationsteorier. Først gives der et bud på, hvordan
vi kan forstå konspirationsteoriernes rolle i det moderne samfund
ud fra en konfliktteoretisk vinkel, dernæst beskrives hvordan emnet
kan dække to centrale kompetenceområder inden for historiefaget,
nemlig historiebrug og kildearbejde. Til slut illustreres
ud fra en konkret case, nemlig konspirationsteorien om ’Eurabia’,
som vi bl.a. kender fra Anders Breiviks manifest, hvorledes eleverne
kan arbejde problemorienteret, forholde sig kildekritisk og
afdække væsentlige aspekter omkring historiebrug.
hvordan emnet Konspirationsteorier kan bruges i de ældste klasser og på ungdomsuddannelserne
inden for de rammer, som fagbeskrivelserne lægger
op til. Desuden beskrives hvilke elementer, eleverne bør arbejde
med, hvis de skal nå til en mere problemorienteret forståelse af fænomenet
konspirationsteorier. Først gives der et bud på, hvordan
vi kan forstå konspirationsteoriernes rolle i det moderne samfund
ud fra en konfliktteoretisk vinkel, dernæst beskrives hvordan emnet
kan dække to centrale kompetenceområder inden for historiefaget,
nemlig historiebrug og kildearbejde. Til slut illustreres
ud fra en konkret case, nemlig konspirationsteorien om ’Eurabia’,
som vi bl.a. kender fra Anders Breiviks manifest, hvorledes eleverne
kan arbejde problemorienteret, forholde sig kildekritisk og
afdække væsentlige aspekter omkring historiebrug.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Historie - didaktik, dannelse og bevidsthed : Rapporter til det 29. Nordiske Historikermøde, bind 1 |
Antal sider | 28 |
Vol/bind | 1 |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2 aug. 2017 |
Udgave | 1 |
Sider | 165-193 |
Artikelnummer | 6 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7112-642-6 |
Status | Udgivet - 2 aug. 2017 |
Begivenhed | Nordisk historikermøde 2017 - Aalborg kongrescenter, Aalborg, Danmark Varighed: 15 aug. 2017 → 18 aug. 2017 |
Konference
Konference | Nordisk historikermøde 2017 |
---|---|
Lokation | Aalborg kongrescenter |
Land/Område | Danmark |
By | Aalborg |
Periode | 15/08/17 → 18/08/17 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Anders Behring Breivik
- historiebrug
- kildekritik
- konspirationsteorier