Konstruktion af den implicitte elev i materialer om uddannelse, job og arbejdsliv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

111 Downloads (Pure)

Abstract

Kapitlet undersøger, hvordan den implicitte elev konstrueres som deltager i materiale der retter sig mod skoleelevens øgede mulighedshorisont om uddannelse, job og arbejdsliv. Sådanne materialer til brug i grundskolen er kortlagt og analyseres på tværs i analysekategorierne: formål med de aktiviteter som materialerne beskriver, indhold, den implicitte eleves metoder, stilladsering af elevernes arbejde med uddannelse, job og arbejdsliv, karrierelæringens kontekst og den implicitte lærer og uddannelsesvejleder. Det fremanalyseres at den implicitte elev i overvejende grad er selvstændig, engageret og kompetent i de processer, som materialet stilladserer. Det diskuteres, at materialerne både kan skabe inkluderende og ekskluderende strukturer som skaber forskellige betingelser for forskellige elevgruppers deltagelse i undervisning og uddannelsesvejledning om uddannelse, job og arbejdsliv.
OriginalsprogDansk
TitelTransformationer – i social innovation og entreprenørskabsdidaktik
RedaktørerMichael Breum Ramsgaard, Jesper Garsdal, Raffaele Brahe-Orlandi, Astrid Kidde Larsen Nørgaard
Antal sider28
UdgivelsesstedAarhus
ForlagVIA University College
Publikationsdato11 jan. 2024
Sider212-239
Kapitel11
ISBN (Trykt)978-87-7298-976-1
ISBN (Elektronisk)978-87-7298-976-1
StatusUdgivet - 11 jan. 2024

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Lars Ulriksen
  • U&J
  • career education
  • den implicitte elev
  • den implicitte studerende
  • karrierelæring
  • karrierevejledning
  • materialer
  • transformation

Citationsformater