Projekter pr. år
Abstract
Kapitlet undersøger, hvordan den implicitte elev konstrueres som deltager i materiale der retter sig mod skoleelevens øgede mulighedshorisont om uddannelse, job og arbejdsliv. Sådanne materialer til brug i grundskolen er kortlagt og analyseres på tværs i analysekategorierne: formål med de aktiviteter som materialerne beskriver, indhold, den implicitte eleves metoder, stilladsering af elevernes arbejde med uddannelse, job og arbejdsliv, karrierelæringens kontekst og den implicitte lærer og uddannelsesvejleder. Det fremanalyseres at den implicitte elev i overvejende grad er selvstændig, engageret og kompetent i de processer, som materialet stilladserer. Det diskuteres, at materialerne både kan skabe inkluderende og ekskluderende strukturer som skaber forskellige betingelser for forskellige elevgruppers deltagelse i undervisning og uddannelsesvejledning om uddannelse, job og arbejdsliv.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Transformationer – i social innovation og entreprenørskabsdidaktik |
Redaktører | Michael Breum Ramsgaard, Jesper Garsdal, Raffaele Brahe-Orlandi, Astrid Kidde Larsen Nørgaard |
Antal sider | 28 |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | VIA University College |
Publikationsdato | 11 jan. 2024 |
Sider | 212-239 |
Kapitel | 11 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7298-976-1 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7298-976-1 |
Status | Udgivet - 11 jan. 2024 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Lars Ulriksen
- U&J
- career education
- den implicitte elev
- den implicitte studerende
- karrierelæring
- karrierevejledning
- materialer
- transformation
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Unge i praksis
Skovhus, R. B. (Projektdeltager)
01/03/19 → 31/12/22
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation