Konsumption af eksemplarspredningsretten: en undersøgelse af det nye digitale konsumptionsprincip efter C-128/11 (UsedSoft)

Andreas Rix

Publikation: Kandidat/diplom/masterKandidatspecialeForskning

Abstract

I 2012 afsagde EU-Domstolen dom i UsedSoft-sagen (C-128/11). Dommen slog fast, at downloadet software og brugerlicenser kan videresælges uden ophavsmandens samtykke efter reglerne om konsumption af eksemplarspredningsretten. Domstolen nåede til dette resultat efter en fortolkning af navnlig reglerne om konsumption i softwaredirektivet (2009/24). Fastsættelsen af et digitalt konsumptionsprincip for så vidt angår software var revolutionerende, eftersom konsumption af spredningsretten hidtil havde været forbeholdt fysiske eksemplarer. Med dommen har fysiske og immaterielle eksemplarer opnået retlig ligestilling - i hvert fald med hensyn til software. Afgørelsen har rejst spørgsmålet om princippets rækkevidde. Dele af dommen
indeholder en række bemærkelsesværdige udtalelser, der - ifølge flere fremtrædende retsvidenskabsmænd - vil kunne overføres til fortolkningen af infosoc-direktivets konsumptionsregler. Denne fortolkning indebærer, at det digitale konsumptionsprincip formentlig kommer til at omfatte andre digitale værker end software, f.eks. e-bøger, film og musik i digital form. Selvom kimen er lagt til et bredere digitalt konsumptionsprincip, afhænger meget endnu af fremtidig retspraksis fra EU-Domstolen. De nye fortolkningsmuligheder skal anvendes i kommende sager med praktisk relevante ophavsretlige problemstillinger for at præcisere potentialet
af det nye digitale konsumptionsprincip.
OriginalsprogDansk
KvalifikationTom
Vejledere/rådgivere
  • Hanne, Kirk, Vejleder, Ekstern person
Udgiver
StatusUdgivet - 2014

Emneord

  • Erhvervsliv, handel og økonomi
  • EU-ret
  • immaterialret
  • kontrakter
  • licenser
  • ophavsret

Citationsformater