Abstract
Dette kapitel relatere og aktualisere fænomenet grounding i forhold til pædagogisk praksis. Grounding behandles dels i forhold til den professionelles egen grounding, som har betydning for at kunne være nærværende og i kontakt med andre mennesker, at kunne stå i det uvisse eller i kaotiske situationer med borgere, der på forskellig vis er udfordrede eller udfordrende. Dette uden at miste eget fodfæste og opleve sig overrumplet eller miste det professionelle greb i situationen. Dernæst beskrives hvordan man kan arbejde pædagogisk med at støtte en udvikling og bevarelse af evnen til grounding, ro og handlekraft hos de mennesker man arbejder med.
Pædagogisk arbejde kan foregå i mange forskellige institutionelle rammer og i forhold til mange forskellige grupper af mennesker i alle aldre og indenfor hhv. det almene, speciale og sociale område. Derfor vil kapitlet relaterer sig til de generelle principper for arbejdet med egen og andres grounding, som det er beskrevet i kap 11 og 12, og sætte dem i forhold til et pædagogisk arbejde med eksempler fra forskellige kontekster.
Sidst i kapitlet er der beskrevet konkrete forslag til hvordan man kan arbejde med egen og borgeres grounding i den pædagogiske hverdag.
Pædagogisk arbejde kan foregå i mange forskellige institutionelle rammer og i forhold til mange forskellige grupper af mennesker i alle aldre og indenfor hhv. det almene, speciale og sociale område. Derfor vil kapitlet relaterer sig til de generelle principper for arbejdet med egen og andres grounding, som det er beskrevet i kap 11 og 12, og sætte dem i forhold til et pædagogisk arbejde med eksempler fra forskellige kontekster.
Sidst i kapitlet er der beskrevet konkrete forslag til hvordan man kan arbejde med egen og borgeres grounding i den pædagogiske hverdag.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Grounding : Kropslig forankring i professionerne |
Redaktører | Lise Réol, Lone Wiegaard |
Antal sider | 21 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Gad |
Publikationsdato | 13 maj 2024 |
Sider | 199-219 |
Kapitel | 8 |
ISBN (Trykt) | 978-87-12-07445-8 |
Status | Udgivet - 13 maj 2024 |
Emneord
- Børn og unge
- Socialt arbejde og sociale forhold
- Sundhed, ernæring og livskvalitet
- Uddannelse, professioner og erhverv