Projekter pr. år
Abstract
Artiklen beretter om udviklings- og forskningsprojektet Marginalisering og Kompetenceudvikling . Dette projekt forsøger at kaste lys over interne mekanismer i velfærdsinstitutioner, der potentielt bidrager til marginalisering.
Projektet anlægger et kontekstuelt perspektiv på problemstillingen, hvilket indebærer et fokus på mekanismer og processer frem for et fokus på enten individer eller rammer. Genstandsfeltet rummer en række forskellige typer af mekanismer. De kan for eksempel være af økonomisk, juridisk, forvaltningsmæssig, kulturel, politisk, kommunikativ, pædagogisk, eller sproglig art m.m. Projektet beskæftiger sig især med mekanismer, som knytter sig til de involverede professionelles kompetencer. De foreløbige resultater peger på, at den praktiserede pædagogiske iagttagelse, analyse og kommunikation om børn internt i velfærdsinstitutioner baserer sig på et kontekstbegreb, der hæmmer blikket for institutionsinterne marginaliseringsmekanismer. Væsentlige nuancer i arbejdet med børns udsathed bliver dermed ladt ude af det professionelle synsfelt. Resultaterne peger også på, at der ligger et stort potentiale i anvendelsen af et konstruktivistisk kontekstbegreb i pædagogisk praksis. Projektet anbefaler specifikt udviklingsprojekter med fokus på udvikling og implementering af et fagprofessionelt sprog, beskrivelsesmetoder og test, som baserer sig på et sådant processuelt begreb om kontekst.
Projektet anlægger et kontekstuelt perspektiv på problemstillingen, hvilket indebærer et fokus på mekanismer og processer frem for et fokus på enten individer eller rammer. Genstandsfeltet rummer en række forskellige typer af mekanismer. De kan for eksempel være af økonomisk, juridisk, forvaltningsmæssig, kulturel, politisk, kommunikativ, pædagogisk, eller sproglig art m.m. Projektet beskæftiger sig især med mekanismer, som knytter sig til de involverede professionelles kompetencer. De foreløbige resultater peger på, at den praktiserede pædagogiske iagttagelse, analyse og kommunikation om børn internt i velfærdsinstitutioner baserer sig på et kontekstbegreb, der hæmmer blikket for institutionsinterne marginaliseringsmekanismer. Væsentlige nuancer i arbejdet med børns udsathed bliver dermed ladt ude af det professionelle synsfelt. Resultaterne peger også på, at der ligger et stort potentiale i anvendelsen af et konstruktivistisk kontekstbegreb i pædagogisk praksis. Projektet anbefaler specifikt udviklingsprojekter med fokus på udvikling og implementering af et fagprofessionelt sprog, beskrivelsesmetoder og test, som baserer sig på et sådant processuelt begreb om kontekst.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Ude af sammenhæng - |
Antal sider | 18 |
Udgivelsessted | Århus |
Forlag | VIA Systime |
Publikationsdato | jan. 2011 |
Status | Udgivet - jan. 2011 |
Emneord
- kontekstbegrebet
- marginalisering
- marginaliseringsmekanismer
- udsathed
- udsatte børn
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Marginalisering og kompetenceudvikling
Lund, J. H. (Projektdeltager) & Bak, S. H. (Projektdeltager)
01/07/03 → 02/08/10
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Fil