Kontrolteknologier på sikrede institutioner: - anvendelse og betydning i den socialpædagogiske praksis

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel præsenterer en teoretisk refleksion over og en empirisk analyse af, hvordan vi kan forstå kontrolteknologier i en socialpædagogisk sammenhæng på en sikret institution. Disse kontrolteknologier kan man forstå som særlige organisatoriske hjælpemidler, der har til formål at fremme socialpædagogers kontrol med praksis og børnene. Men i praksis vil vi se, at socialpædagoger hele tiden må forhandle og dømme relevansen af specifikke handlinger i et samarbejde med hinanden og de anbragte børn, for at den socialpædagogiske opgave kan lykkes. Dertil vil artiklen komme nærmere ind på børns oplevelser og engagementer i mødet med disse kontrolteknologiske virkemidler i hverdagen, og hvilke konsekvenser det får for dem
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind5
Udgave nummer1
Sider (fra-til)7-19
Antal sider12
ISSN2446-2810
DOI
StatusUdgivet - 12 apr. 2021

Citationsformater