Koreografiske eksperimenter med at kunne stå frem foran hinanden i legende bevægelsesmønstre på pædagoguddannelsen

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Abstract

I dette oplæg vil jeg præsentere en konkret koreografisk fremvisnings-leg, som jeg har udviklet som muligt svar på unge pædagogstuderende udfordringer med at vise sig frem foran hinanden i legende bevægelsesmønstre. Legen iscenesætter forskellige publikums- og bevægelsesroller, og lader disse roller og måder at deltage og observere på (Rancière, 2011) gå på skift imellem deltagerne. Oplægget indledes med en praksisøvelse, som har til hensigt at konkretisere nogle af undersøgelsens hidtidige fund samt skabe et praksisnært udgangspunkt for at diskutere undersøgelsen med jer/tilhørerne.

Igennem designeksperimenter (Barab & Squire, 2004; Krogh et al., 2014) i undervisningsrummet på pædagoguddannelsen undersøger jeg i mit igangværende ph.d.-projektet, hvordan man kan bruge koreografi til at designe en legende undervisningskultur. Koreografi er her bredt forstået som bevægelsesdesign og dermed underviseres og studerendes evne til at organisere (Foster, 2011; Franko, 2002) måder, hvorpå man bevæger sig og er krop i rum og situationer. Ambitionen med eksperimenterne i undervisningen er at give de studerende praksisnære erfaringer og mod til at undersøge legende og kropslig læring.

På mine første besøg på pædagoguddannelsen udtrykte flere studerende, at de havde svært ved at være kreative og legende med deres kroppe og bevægelser – og dette særligt i forbindelse med fremvisninger. Det kan ses i relation til forskning, som viser, at unges liv i dag mere end før er præget af præstation, perfektionisme og individualitet (Curran & Hill, 2019; Petersen, 2016). I mine efterfølgende eksperimenter i undervisningsrummet har jeg derfor udviklet en koreografisk fremvisningsleg med inspiration fra den hollandske kunstner Rineke Dijkstra’s videoværk I See a Woman Crying (Weeping Woman) (2009-2010), hvor en gruppe børn betragtes, imens de beskriver et kunstværk. Legen synes at bevirke, at de studerendes opmærksomhed, krops- og selvbevidsthed fordeles og sammenflettes deltagerne imellem.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato11 nov. 2021
Antal sider1
StatusUdgivet - 11 nov. 2021
BegivenhedBridging Movement, Creativity and Research - Brandbjerg højskole, Jelling, Danmark
Varighed: 11 nov. 202111 nov. 2021
https://bridging.nu/bridging-2021/

Konference

KonferenceBridging Movement, Creativity and Research
LokationBrandbjerg højskole
Land/OmrådeDanmark
ByJelling
Periode11/11/2111/11/21
Internetadresse

Emneord

  • leg
  • koreografi
  • ungdomskultur

Citationsformater