Kort & godt om neuropædagogik & neuropsykologi

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogFormidling

Abstract

Hvad er neuropædagogik og neuropsykologi – kort fortalt? Hvilken relevans har disse videnskaber i den pædagogiske verden? Hvad bygger de på fagligt og historisk? Og hvordan kan man arbejde med dem i neuropædagogisk praksis?

Neuropædagogik og neuropsykologi handler om at anvende og integrere hjerneforskning i den pædagogiske praksis. Målet er at styrke indsigten i de hjernefunktioner, der er involveret, når et barn eller en voksen har funktionsvanskeligheder.

Denne kortfattede introduktion til feltet præsenterer relevant baggrundsviden om hjernens anatomi – og den neuropsykologiske viden bliver omsat til neuropædagogisk praksis med metoder og tilgange til arbejdet med dette spændende og komplicerede område.

Bogen henvender sig til studerende og professionelle, der arbejder i en pædagogisk profession, samt til pårørende til et barn, en ung eller en voksen, der har nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne som følge af hjerneskade, sygdom eller anden forstyrrelse i de neuropsykologiske funktioner.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDansk Psykologisk Forlag
Antal sider116
ISBN (Trykt)978-87-7158-787-6
StatusUdgivet - sep. 2020

Emneord

  • pædagogisk arbejde
  • specialpædagogik
  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • neurorehabilitering

Citationsformater