TY - RPRT
T1 - Kortlægning af forskning i ledelse af digital forandring
AU - Grams Davy, Sarah
AU - Hornskov, Søren Buhl
PY - 2020/3/31
Y1 - 2020/3/31
N2 - Formålet med kortlægningen har været at etablere et videngrundlag for ledelsesdimensionen i digitalisering af skolen. Kortlægningen skal derfor kunne understøtte indsatser, der udvikler både ledelse og undervisning i en digitaliseret skole. Dette sidste formål er en hjørnesten i projektet, fordi ledelse af digital forandring handler om at forankre didaktiske aktiviteter i klasserummet i skolens professionelle organisation – og i produktiv relation til skolesystemet som helhed. Det vil vi se mere på nedenfor.Projektet har taget afsæt i behovet for koordinerede indsatser for både ledere og medarbejdere på skoler, som arbejder med digitalisering af undervisning, professionelle fællesskaber og administration. Dette behov handler om en lang række praktiske udfordringer med digitalisering, som for eksempel handler om at oversætte policy til undervisning, skabe overblik over indsatser og processer for digitalisering, som foregår på flere forskellige niveauer; teknologi, som kun få bruger, samarbejde i hele den professionelle organisation og meget mere.For at bidrage til løsning af disse udfordringer har kortlægningen haft fokus på udvikling af en model for ledelse af digital forandring. Denne model skulle tage afsæt i den eksisterende model for kapacitetsudvikling (KL, 2015), som de senere år har vundet udbredelse som redskab til at skabe overblik over digitaliseringsprocesser og –opgaver i danske kommuner (se modellen i bilag IV). Denne rapport foreslår derfor en alternativ model, som bygger på den kortlagte forskning.
AB - Formålet med kortlægningen har været at etablere et videngrundlag for ledelsesdimensionen i digitalisering af skolen. Kortlægningen skal derfor kunne understøtte indsatser, der udvikler både ledelse og undervisning i en digitaliseret skole. Dette sidste formål er en hjørnesten i projektet, fordi ledelse af digital forandring handler om at forankre didaktiske aktiviteter i klasserummet i skolens professionelle organisation – og i produktiv relation til skolesystemet som helhed. Det vil vi se mere på nedenfor.Projektet har taget afsæt i behovet for koordinerede indsatser for både ledere og medarbejdere på skoler, som arbejder med digitalisering af undervisning, professionelle fællesskaber og administration. Dette behov handler om en lang række praktiske udfordringer med digitalisering, som for eksempel handler om at oversætte policy til undervisning, skabe overblik over indsatser og processer for digitalisering, som foregår på flere forskellige niveauer; teknologi, som kun få bruger, samarbejde i hele den professionelle organisation og meget mere.For at bidrage til løsning af disse udfordringer har kortlægningen haft fokus på udvikling af en model for ledelse af digital forandring. Denne model skulle tage afsæt i den eksisterende model for kapacitetsudvikling (KL, 2015), som de senere år har vundet udbredelse som redskab til at skabe overblik over digitaliseringsprocesser og –opgaver i danske kommuner (se modellen i bilag IV). Denne rapport foreslår derfor en alternativ model, som bygger på den kortlagte forskning.
M3 - Rapport
BT - Kortlægning af forskning i ledelse af digital forandring
PB - Københavns Professionshøjskole
CY - København
ER -