Kortlægningsundersøgelse af sprogtilegnelsesperspektivet på pædagog- og læreruddannelsen

Trine Kjær Krogh, Dorte Bleses, Hans Månsson

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskning

    Abstract

    For at afdække i hvor stort et omfang man indtil nu har prioriteret sprogtilegnelse på pædagog- og læreruddannelserne, har vi i efteråret 2006 undersøgt samtlige seminariers hjemmesider for at se på fagbeskrivelser for faget dansk. Afdækning af betydningen af sprogtilegnelse via såvel pædagog- som lærerseminariernes hjemmesider, viste sig at være mindre hensigtsmæssig, fordi mange seminarier ikke lægger de individuelle fagbeskrivelser ud på det offentligt tilgængelige net. Offentligt tilgængelige hjemmesider giver derfor kun et begrænset billede af indholdet på pædagog- og læreruddannelsen. Beskrivelsernes karakter er desuden så forskellig, at man reelt ikke har et ordentligt sammenligningsgrundlag. Derudover gennemførte vi en spørgeskemaundersøgelse i foråret 2007. Spørgeskemaer er udsendt til samtlige dansklærere på landets pædagog- og lærerseminarier. Ca. 50% har
    returneret spørgeskemaet i udfyldt stand. Dermed bygger undersøgelsens konklusioner på et begrænset antal besvarelser, hvilket er nødvendigt at have med i fortolkningen af undersøgelsens konklusioner (dog dækker nogle besvarelser over flere danskundervisere, idet nogle seminarier har valgt at lade én danskunderviser lave en fælles besvarelse). Imidlertid tyder ensartetheden i besvarelserne på tværs af danskunderviserne på, at undersøgelsens
    resultater er bredt repræsentative. Afdækning af danskundervisernes uddannelsesmæssige baggrund viser et meget uensartet billede. Godt halvdelen (56%) af danskundervisere på pædagogseminarier har en baggrund med en specialisering inden for faget dansk, mens den anden halvdel af undervisere har en uddannelsesmæssig baggrund, der strækker sig fra æstetik til dramaturgi. På lærerseminarierne er den uddannelsesmæssige baggrund langt mere homogen. Her er 85 % enten kandidat med hovedfag i dansk eller uddannet lærer med linjefag i dansk.

    Spørgeskemaundersøgelsens hovedkonklusion er, at kun få af de aspekter af børns sprogtilegnelse, som der spørges til i undersøgelsen, har været en del af pensum i forbindelse med danskundervisernes egen uddannelse. Det gælder både for undervisere på pædagog- og lærerseminarierne (dette understøttes også af, at knapt halvdelen af danskunderviserne på pædagogseminarierne slet ikke har en uddannelsesmæssig baggrund inden for faget dansk).
    Det fremgår derimod, at mange undervisere selvstændigt har beskæftiget sig med disse områder, dog uden at kvaliteten og kvantiteten er bekendt.
    Det står derfor klart, at mange seminarielærere underviser i aspekter af børns sprogtilegnelse,som de aldrig selv har modtaget formel undervisning i, og endnu flere end det er tilfældet i dag, forventer at skulle undervise fremover inden for områder relateret til barnets sprogtilegnelse.
    Undersøgelsen peger derfor på et betydeligt efteruddannelsesbehov hos danskundervisere på landets pædagog- og lærerseminarier inden for næsten alle aspekter af børns sprogtilegnelse.
    Det faktum, at mange af danskunderviserne selvstændigt har arbejdet med emner relateret til barnets sprogtilegnelser, understreger såvel behovet, men også interessen blandt underviserne for faglig opkvalificering.
    OriginalsprogDansk
    TitelKortlægningsundersøgelse af sprogtilegnelsesperspektivet på pædagog- og læreruddannelsen
    Antal sider26
    UdgivelsesstedOdense
    ForlagCenter for Børnesprog, Syddansk Universitet
    Publikationsdato2007
    Sider2-28
    StatusUdgivet - 2007
    NavnWorking papers in language acquisition
    Nummer5
    Vol/bind2007
    NavnCenter for Child Language e-prints

    Emneord

    • Forudsætninger for sproglig udvikling, sproglig udvikling hos børn 0-6 år, tosprogede børns sproglige udvikling, redskaber til beskrivelse/vurdering af børns sprog, Evaluering og dokumentation af børns sprog, sprogets formside, sprogets betydning for læseudvikling

    Citationsformater