Abstract
Artiklen tager udgangspunkt i en studerendes praktikforløb i en SFO, hvor hun involverer børnegruppen ved at tilrettelægge, gennemføre og evaluere et forløb der involverer kunstneriske og håndværksmæssige processer. Praktikforløbet ses som en case der analyseres ud fra bekendtgørelsens krav til planlægning og gennemførelse af pædagogiske forløb og giver et bud på hvordan den studerende kan opfylde kravene om kendskab til centrale begreber og få erfaring med planlægning samt gennemførelse af forløb. I artiklen gennemgås centrale teorier om læring og kreativitet i pædagogens arbejde. Der gives en række eksempler på praktisk kreativt arbejde såvel analogt og digitalt.
Uden involvering i omverden og evnen til at kunne fordybe sig kommer der ikke nye ideer og impulser til at være nytænkende. Det centrale budskab i artiklen er at en af de vigtigste pædagogiske opgaver er at kunne inspirere til fordybet opmærksomhed. Kreative og kunstneriske forløb er vejen til mere nuanceret sansning, fordybelse og glæde ved at udtrykke sig sammen med andre. Ved hjælp af didaktiske modeller vises hvordan forløb, der inddrager leg, sanser og fantasi, kan involvere børn og unge til at samarbejde og involvere sig i omverden.
Skabende processer består i at arbejde med at oversætte indtryk til udtryk og udvikle kendskab til såvel personlige og kulturelle symboludtryk. Ved at tilrettelægge forløb med varierede materialer og teknikker mener forfatterne, at den studerende selv udvikler sig fagligt, didaktisk og personligt. I arbejdet med kunstneriske metoder og varierede materialer kan man arbejde med kreative udtryk ude såvel som inde, og der er aldrig kun en løsning men mange mulige løsninger undervejs i en skabende proces.
Uden involvering i omverden og evnen til at kunne fordybe sig kommer der ikke nye ideer og impulser til at være nytænkende. Det centrale budskab i artiklen er at en af de vigtigste pædagogiske opgaver er at kunne inspirere til fordybet opmærksomhed. Kreative og kunstneriske forløb er vejen til mere nuanceret sansning, fordybelse og glæde ved at udtrykke sig sammen med andre. Ved hjælp af didaktiske modeller vises hvordan forløb, der inddrager leg, sanser og fantasi, kan involvere børn og unge til at samarbejde og involvere sig i omverden.
Skabende processer består i at arbejde med at oversætte indtryk til udtryk og udvikle kendskab til såvel personlige og kulturelle symboludtryk. Ved at tilrettelægge forløb med varierede materialer og teknikker mener forfatterne, at den studerende selv udvikler sig fagligt, didaktisk og personligt. I arbejdet med kunstneriske metoder og varierede materialer kan man arbejde med kreative udtryk ude såvel som inde, og der er aldrig kun en løsning men mange mulige løsninger undervejs i en skabende proces.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagogik : introduktion til pædagogens grundfaglighed |
Redaktører | David Thore Gravesen |
Antal sider | 24 |
Udgivelsessted | systime |
Forlag | Systime |
Publikationsdato | 1 dec. 2014 |
ISBN (Trykt) | 978-87-9271-197-7 |
Status | Udgivet - 1 dec. 2014 |
Navn | Systime Profession |
---|
Emneord
- kreative processer
- kunst
- kultur
- Æstetik, design og medier