Krav, ressourcer og acceleration: - Om behovet for at skabe en bedre balance mellem ydrestyring og indrestyring i folkeskolen

Publikation: AndetFormidling

Abstract

Baggrunden for dette notat er forskning i læremidler og læreplaner i regi af det nationale videncenter for læremidler, Læremiddel.dk (2007-2019), 4 demonstrationsskoleforsøg med it-didaktik (2013-2015) og lod-trækningsforsøget Kvalitet i dansk og matematik (2016-2019) . Med afsæt i en generel fortolkning af resultaterne, der betoner de overordnede virkningssammenhænge, giver jeg et bud på, hvordan man kan forstå de centrale rammer for ”høj kvalitet i undervisningen, en stærk professionel kapital og et godt arbejdsmiljø” ud fra et skel mellem tre typer af rammefaktorer:

1. Ydrestyrede krav: Der stilles i stigende grad nye, skærpede og udefrakommende krav til styring af undervisning ud fra mål, brug af elevplaner, test af elevers læring, valg af fælles digitale platforme, samarbejde med skolens omverden og deltagelse i udviklingsprojekter.

2. Tilgængelige ressourcer: Der udvikles nye ressourcer og ændres i betingelser for brug af ressourcer i form af ændringer i arbejdstid, centralisering af indkøb, digitalisering af læremidler, udvikling af it-infrastruktur, anskaffelse af ny teknologi, adgang til netbaserede ressourcer og indførelse af nye former for vejledning, pædagogisk ledelse og kommunale supportfunktioner.

3. Acceleration og styringsfilosofi: Tempoet i udviklingen af krav og ressourcer er accelereret og blevet en rammefaktor i sig selv. Det har både betydning for forholdet mellem krav og ressourcer og for den styringsfilosofi, der ligger til grund for fortolkning af krav og ressourcer.
OriginalsprogDansk
Publikationsdatodec. 2019
Antal sider6
StatusUdgivet - dec. 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater