TY - RPRT
T1 - Kreativ skrivning i naturfag
AU - Auning, Mette Nicoline Rehhoff
AU - Auning, Claus
AU - Kristinsdottir, Lilja
PY - 2023/3/1
Y1 - 2023/3/1
N2 - projektet omhandler hvorledes man kan arbejde med kreativ skrivning på læreruddannelse og grundskole. Kreativ skrivning er en skrivestrategi inden for skrive-for-at-lære aktiviteter, der hjælper elever med at forstå og fastholde fagligt stof ved at reformulere viden gennem skrivning (Wallace, 2004; Knain, 2005). Undersøgelser har vist, at kreativ skrivning kan fungere som en bro mellem abstrakte fænomener og elevens forståelse, hvilket bidrager til meningsdannelse og læring (Holt & Øyehaug, 2017). Skrivning i denne genre kræver en kognitiv proces, hvor eleverne skal udtrykke sig kreativt samtidig med at teksten skal være fagligt korrekt.
AB - projektet omhandler hvorledes man kan arbejde med kreativ skrivning på læreruddannelse og grundskole. Kreativ skrivning er en skrivestrategi inden for skrive-for-at-lære aktiviteter, der hjælper elever med at forstå og fastholde fagligt stof ved at reformulere viden gennem skrivning (Wallace, 2004; Knain, 2005). Undersøgelser har vist, at kreativ skrivning kan fungere som en bro mellem abstrakte fænomener og elevens forståelse, hvilket bidrager til meningsdannelse og læring (Holt & Øyehaug, 2017). Skrivning i denne genre kræver en kognitiv proces, hvor eleverne skal udtrykke sig kreativt samtidig med at teksten skal være fagligt korrekt.
KW - Skoler, fag og institutioner
KW - dybdelæring
KW - epistemisk læring
KW - kreativ skrivning
KW - naturfaglige processer
KW - skrive for at lære
KW - skriveproces
M3 - Rapport
BT - Kreativ skrivning i naturfag
PB - NAFA
CY - Kbh.
ER -