Kreativ skrivning i naturfag

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

Abstract

projektet omhandler hvorledes man kan arbejde med kreativ skrivning på læreruddannelse og grundskole. Kreativ skrivning er en skrivestrategi inden for skrive-for-at-lære aktiviteter, der hjælper elever med at forstå og fastholde fagligt stof ved at reformulere viden gennem skrivning (Wallace, 2004; Knain, 2005). Undersøgelser har vist, at kreativ skrivning kan fungere som en bro mellem abstrakte fænomener og elevens forståelse, hvilket bidrager til meningsdannelse og læring (Holt & Øyehaug, 2017). Skrivning i denne genre kræver en kognitiv proces, hvor eleverne skal udtrykke sig kreativt samtidig med at teksten skal være fagligt korrekt.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKbh.
ForlagNAFA
Antal sider5
StatusUdgivet - 1 mar. 2023

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • dybdelæring
  • epistemisk læring
  • kreativ skrivning
  • naturfaglige processer
  • skrive for at lære
  • skriveproces

Citationsformater