Abstract
Med afsæt i aktuelle diskussioner om generativ kunstig intelligens
(GKI) og undervisning undersøger denne artikel, hvordan GKI kan
integreres i skolen på måder, der understøtter snarere end erstatter
elevers kreative læreprocesser. Artiklen hviler på en bred forståelse
af kreativitet som socialt og materielt situeret og sætter fokus på
begreberne agens, materialitet og didaktisk fantasi. Der introduceres
en analytisk struktur, der kombinerer genstandsområderne
prompt, proces og produkt med arbejdsmetoderne fordybelse,
fifleri og forstyrrelse, som en ramme for lærerens planlægning og
tilrettelæggelse af undervisning med GKI. Hovedargumentet er, at
GKI bør fungere som et redskab, der stimulerer elevernes nysgerrighed,
kritiske tænkning og faglige fordybelse, frem for at overtage
den menneskelige skaberkraft. Artiklen bidrager dermed med et
nuanceret perspektiv på, hvordan teknologi og menneskelig intention
kan sameksistere i kreative og meningsfulde læreprocesser.
(GKI) og undervisning undersøger denne artikel, hvordan GKI kan
integreres i skolen på måder, der understøtter snarere end erstatter
elevers kreative læreprocesser. Artiklen hviler på en bred forståelse
af kreativitet som socialt og materielt situeret og sætter fokus på
begreberne agens, materialitet og didaktisk fantasi. Der introduceres
en analytisk struktur, der kombinerer genstandsområderne
prompt, proces og produkt med arbejdsmetoderne fordybelse,
fifleri og forstyrrelse, som en ramme for lærerens planlægning og
tilrettelæggelse af undervisning med GKI. Hovedargumentet er, at
GKI bør fungere som et redskab, der stimulerer elevernes nysgerrighed,
kritiske tænkning og faglige fordybelse, frem for at overtage
den menneskelige skaberkraft. Artiklen bidrager dermed med et
nuanceret perspektiv på, hvordan teknologi og menneskelig intention
kan sameksistere i kreative og meningsfulde læreprocesser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Unge Pædagoger |
Vol/bind | 86 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 40-49 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 0106-5386 |
Status | Udgivet - 2025 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- kreativitet
- kunstig intelligens
- læring
- uddannelse