Abstract
Når undervisere arbejder med de sammeemner, samme mål og formål og de samme metoder osv. igen og igen, vil der være risiko for, at de mister kreativitet og efterhånden arbejder mere og mere efter en rutine. Det kan betyde, at undervisningen bliver uden særlig meget fornyelseog kreativitet - reproduktion af undervisning kan blive anerkendt og muligvis bliveopfattet som det sikre valg. Desværreer der sandsynlighed for, at al undervisning med tiden kan blive udvandet afrutinerne, hvis underviseren ikke fornyersig og ikke formår at bevare kreativitetog variation. Derfor vil det altid væreinteressant at undersøge, hvad der kangøres for at bevare kreativiteten og fornyelsen i de arbejdsgange, der har risikofor at blive rutineprægede. I dette projekthar jeg brugt den historiske metode tilat udvikle min egen kreativitet i forbindelse med rutineprægede situationer imit eget arbejde. Den historiske metodehandler kort sagt om at finde inspirationhos historiske kreative personlighederog deres evne til at bevare kreativiteteni deres projekter. Min søgning har ført til et særligt fokus på Brian Eno og PeterSchmidt, og særligt deres udvikling og brug af Oblique strategies (herefter oversat til ”tilfældige strategier”). Tilfældige strategier er et antal kort, som disseindivider har brugt (og mange andre efter dem) til at udvikle kreativitet i forbindelse med deres arbejde med billedkunst og musik. Mit formål er at undersøgemetoden ”tilfældige strategier” og findeud af, om den kan benyttes til at udviklekreativitet og fornyelse i forbindelse medmit eget arbejde, der primært handler omundervisning i og om matematik.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Transformationer - i social innovation og entreprenørskabsdidaktik |
Redaktører | Michael Breum Ramsgaard, Jesper Garsdal, Raffaele Brahe-Orlandi, Astrid Kidde Larsen Nørgaard |
Antal sider | 18 |
Forlag | VIA University College |
Publikationsdato | 2024 |
Sider | 270-287 |
Kapitel | 14 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7298-977-8 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7298-976-1 |
Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning