Abstract
Bæredygtig udvikling er et tema, der egner sig godt til at fremme elevernes kritiske tænkning. Kritisk tænkning er et komplekst begreb at få omsat til en praktisk virkelighed. Dertil kommer, at bæredygtig udvikling i sig selv er et omdiskuteret tema selvom det er en anerkendt politisk målsætning. I 2015 vedtog FN´s generalforsamling 17 bæredygtighedsmål, der skulle være styrende for verdenspolitikken frem mod 2030. I lyset af denne politisk ambition fremstår bæredygtig udvikling som et alment acceptabelt mål. Der er bred enighed om, hvilke faktorer der skal prioriteres for at nå det overordnede mål og en bæredygtig fremtid i verden. I praksis er situationen lidt mere kompleks. Uenigheden drejer sig ofte om, hvordan målene skal nås. Det, der regnes som gode løsninger i dag, kan ændre sig i fremtiden. Der er mange interessekonflikter og dilemmaer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Kaskelot |
Udgave nummer | 240 |
Sider (fra-til) | 36-39 |
Antal sider | 4 |
ISSN | 0905-6327 |
Status | Udgivet - 13 maj 2022 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- Kritisk tænkning