Abstract
Forskere har i mange år forsøgt at påvise en sammenhæng mellem fysisk aktivitet og udviklingen af kognitive funktioner som koncentration og hukommelse, samt færdigheder som sprog og matematik. Det er imidlertid vigtigt at være opmærksom på, at forholdsvis usikre forskningsresultater i mange tilfælde er blevet misbrugt og har været med til at skabe myter, udokumenterede påstande og populærvidenskabelige holdninger. Artiklen refererer til en række undersøgelser (frem til 2008), hvor man har forsøgt at vise en sammenhæng mellem fysisk aktivitet og kognitiv læring og peger på forskellige forklaringsmodeller, når man forsøger at forstå en eventuel sammenhæng.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Kvan |
Udgave nummer | 80 |
Sider (fra-til) | 59-72 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 0107-4016 |
Status | Udgivet - mar. 2008 |
Emneord
- forskning
- dokumentation
- læring
- faglighed