Kroppen i spil: Et spil om relationskompetencer i skolen

Jens-Ole Jensen (Udvikler), Lars Peter Bech Kjeldsen (Udvikler), Lone Wiegaard (Udvikler), Morten Stokholm Hansen (Udvikler), Torben Møller Kirkegaard (Udvikler), Rita Kristensen (Udvikler), Ilsemarie Blach Bærentzen (Udvikler)

Publikation: Ikke-skriftlig produktionSpilFormidling

Abstract

KROPPEN I SPIL er et læringsspil, udviklet i en skolekontekst og retter sig som
sådan direkte til lærere og lærerstuderende. Spillet omhandler imidlertid generelle forhold vedrørende kroppens betydning for kommunikation og kan som sådan med fordel spilles af alle professioner, hvor kommunikation er et vigtigt omdrejningspunkt for professionsudførelsen. Eksempelvis pædagoger, sygeplejerske og fysioterapeuter. Den læring, som spillet repræsenterer, bygger på almene menneskelige begreber og viden om kommunikative udvekslinger, som kommer til udtryk i dagligdagens samspil.

Ved hjælp af videooptagelser fra undervisning i en 2. klasse, er spillet konstrueret så det fremtræder så virkelighedsnært, at det kan relateres til deltagernes egen praksis. Spillet har til formål, at bevidstgøre den professionelle udøver om de fagpersonlige handlekompetencer som kropsligt kommer til udtryk i kommunikationsprocesser. En viden som ofte henføres til fagets eller fagpersoners tavse viden.

En øget bevidsthed om kroppens tegn og udtryk i kommunikationsprocesser,
vil fremme forståelsen for, hvordan den enkelte professionsudøver kan udvikle
sine kommunikative kompetencer og bevidst arbejde med etablering og udvikling af kommunikative læringsrum, så de positivt understøtter læreprocesser for de børn og unge, som vi fagligt kommer i kontakt med.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2011
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • pædagogisk arbejde
  • lærere
  • krop
  • kompetencer

Citationsformater