Aktiviteter pr. år
Abstract
Kropslig læring af aldring
Hanne Selberg, Lektor, Professionshøjskolen Metropol
Baggrund og formål
Professionshøjskolen Metropol har på Sygeplejerskeuddannelsen og på det tværprofessionelle modul – Det gode ældreliv implementeret workshops med old age simulation ud fra hypotesen om, at studerende gennem kropslig involvering i simulation opnår øget læring gennem virkelighedsnær kropslig erfaring i konsekvenserne af aldringsprocesser.
Materialer og metoder
Interaktive workshops strukturerede efter Dieckmann´s model (2009)- indledende briefing , casebaserede scenarier, debriefing og afsluttende evaluering. Studerende engageres i interaktive scenarier, hvor de på skift indtager rollen som henholdsvis ældre borger og hjælper. De studerende får mulighed for at agere i hverdagsaktiviteter iklædt et old age simulationssæt, der kan demonstrere forandringer i bevægeapparatet, visuelle og auditive sanser.
En nyudviklet model afprøves i efteråret i Metropols nye Praksis- og Innovationshus, som skal danne scene for tværprofessionelle scenarier i minihospitalet, testlejligheden, fysisk trænings- og testlab. og det fleksible rum, hvor scenen sættes til et kommunalt sagsbehandlingskontor. Scenarierne vil i dette set up kunne inddrage nye mobilitetshjælpemidler og velfærdsteknologier som f.eks. telemedicin, bevæge- og ganganalyser.
Resultater
Resultater fra observationer og kvalitativ tematisering fra transkriberede debriefings, observationer og evalueringer i det mono- og tværprofessionelle projekt:
• Kropslig-kinæstetisk læring i forhold til aldring i sanser, hjerne og bevægeapparat ved at opleve fysiske forandringer på egen krop
• Simulering som en øjenåbner for nye forståelser af alderdom
• Kognitiv og kropslig oplevelse af betydningen af, at sygeplejersken har tid til / er tålmodig med de ældre
• Kobling mellem teori og praksis i forhold til aldringsprocesser
• Forståelse for den ældres perspektiv
• Bekymringer i forhold til at blive ældre på baggrund af de emotionelle reaktioner de oplevede som simulerede borgere
Konklusion
De foreløbige resultater har på overbevisende måde vist at de studerende opnår en høj grad af læring, og at de i egen selvforståelse vil anvende den nye viden i interaktioner med ældre i den kliniske virkelighed.
Reference
Dieckmann, P. (Ed.). (2009). Using Simulations for education, training and research. Lengerich: Pabst.
Hanne Selberg, Lektor, Professionshøjskolen Metropol
Baggrund og formål
Professionshøjskolen Metropol har på Sygeplejerskeuddannelsen og på det tværprofessionelle modul – Det gode ældreliv implementeret workshops med old age simulation ud fra hypotesen om, at studerende gennem kropslig involvering i simulation opnår øget læring gennem virkelighedsnær kropslig erfaring i konsekvenserne af aldringsprocesser.
Materialer og metoder
Interaktive workshops strukturerede efter Dieckmann´s model (2009)- indledende briefing , casebaserede scenarier, debriefing og afsluttende evaluering. Studerende engageres i interaktive scenarier, hvor de på skift indtager rollen som henholdsvis ældre borger og hjælper. De studerende får mulighed for at agere i hverdagsaktiviteter iklædt et old age simulationssæt, der kan demonstrere forandringer i bevægeapparatet, visuelle og auditive sanser.
En nyudviklet model afprøves i efteråret i Metropols nye Praksis- og Innovationshus, som skal danne scene for tværprofessionelle scenarier i minihospitalet, testlejligheden, fysisk trænings- og testlab. og det fleksible rum, hvor scenen sættes til et kommunalt sagsbehandlingskontor. Scenarierne vil i dette set up kunne inddrage nye mobilitetshjælpemidler og velfærdsteknologier som f.eks. telemedicin, bevæge- og ganganalyser.
Resultater
Resultater fra observationer og kvalitativ tematisering fra transkriberede debriefings, observationer og evalueringer i det mono- og tværprofessionelle projekt:
• Kropslig-kinæstetisk læring i forhold til aldring i sanser, hjerne og bevægeapparat ved at opleve fysiske forandringer på egen krop
• Simulering som en øjenåbner for nye forståelser af alderdom
• Kognitiv og kropslig oplevelse af betydningen af, at sygeplejersken har tid til / er tålmodig med de ældre
• Kobling mellem teori og praksis i forhold til aldringsprocesser
• Forståelse for den ældres perspektiv
• Bekymringer i forhold til at blive ældre på baggrund af de emotionelle reaktioner de oplevede som simulerede borgere
Konklusion
De foreløbige resultater har på overbevisende måde vist at de studerende opnår en høj grad af læring, og at de i egen selvforståelse vil anvende den nye viden i interaktioner med ældre i den kliniske virkelighed.
Reference
Dieckmann, P. (Ed.). (2009). Using Simulations for education, training and research. Lengerich: Pabst.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 7 nov. 2016 |
Antal sider | 1 |
Status | Udgivet - 7 nov. 2016 |
Aktiviteter
- 1 Foredrag eller oplæg
-
NATIONAL GERONTOLOGISK KONFERENCE OM ALDRING OG SAMFUND
Selberg, H. (Oplægsholder)
7 nov. 2016Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg