Kultur, æstetik og kunst i dagtilbud

Michael Blume, Henriette Blomgren, Hanne Kusk, Merete Cornét Sørensen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Kapitlet er i antologien LegeKunst. Leg, dannelse, kunst og kultur i dagtilbud, der udgives ultimo oktober 2022.
Kapitlet undersøger relationen mellem kultur, æstetik og kunst i dagtilbud i samklang med tilgange og resultater i LegeKunst, men også med henvisning til andre forskningsprojekter. Vores ambition med kapitlet er at indsætte og forstå feltet kultur, æstetik og kunst i en dagtilbudspædagogisk sammenhæng. Fænomener og praksisser med kultur, æstetik og kunst i en pædagogisk sammenhæng er ikke entydige, men alligevel har vi brug for begreber og blikke, som analytisk skelner og markerer, og dermed hjælper os til at se og forstå, hvad der er på spil. Derfor introducerer vi i kapitlet metaforen kalejdoskop, som en sproglig figur for et analytisk greb eller -prisme, der kan bruges til at kigge på mange slags praksisser med det kunstneriske, pædagogiske og æstetiske i dagtilbudsregi.
I kapitlet inviterer vi pædagogstuderende til at være med, når vi kigger på praksisser med kultur, æstetik og kunst, og når vi drejer kalejdoskopet og går tættere på del-elementer i disse. Dermed skal kapitlet bidrage til, at tænke med og blive inspireret til at undersøge egne ståsteder og kvalificere eksisterende praksisser med kultur, æstetik og kunst i daginstitutionen.
OriginalsprogDansk
TitelLegekunst. Leg, dannelse, kunst og kultur i dagtilbud
RedaktørerLars Geer Hammershøj
Antal sider15
ForlagSamfundslitteratur
Kapitel3
StatusAccepteret/In press - 1 okt. 2022

Emneord

  • Børn og unge
  • børnekultur
  • dagtilbud
  • kultur
  • kunst
  • Æstetik

Citationsformater