Projekter pr. år
Abstract
Artiklen rejser spørgsmålet, hvilket pædagogisk projekt, der tegner sig, når kunstnere ”giver stemme til” mennesker med flygtninge- og indvandrerbaggrund, og hvordan en sådan kurateret stemmeføring kan forstås som en pædagogisk intervention i et postmigrationssamfund. Således indledes artiklen med en teoretisk afsøgning og diskussion af kunstens pædagogiske potentiale fra Brecht og Freire til Mouffe og Rancière, samt hvordan dette potentiale lader sig udfolde i et postmigrationsperspektiv. Denne teoretiske afsøgning danner ramme for den følgende analytiske diskussion af kunstprojektet 100% FREMMED? Afslutningsvis rejser artiklen nogle ubekvemme spørgsmål til pædagogik og kunst, der søger at gøre en forskel i et postmigrationssamfund.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 38-59 |
Antal sider | 22 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - sep. 2020 |
Emneord
- Æstetik, design og medier
- flygtninge
- indvandrere
- kunst
- pædagogik
Projekter
- 1 Afkortet
-
MaHoMe: Making it Home: An Aesthetic Methodological Contribution to the Study of Migrant Home-Making and Politics of Integration
Padovan-Özdemir, M. (Projektleder), Mansour, N. (Projektdeltager) & Grünenberg, K. (Projektdeltager)
01/01/20 → 31/12/21
Projekter: Projekt › Forskning