Kunstbaserede udforskninger og praksisformer, der styrker børn, unges og voksnes trivsel i livet

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Abstract

Fællesskabende og kunstbaserede praksisser bygger bro og gør det muligt at forbinde tværfaglige og trivselsfremmende sociale indsatser indenfor uddannelse, pædagogik og socialt arbejde, til gavn for børn, unge og voksne.

Workshoppen bidrager med perspektiver på, hvordan en kunstbaseret og integrativ tilgang i uddannelse og pædagogisk praksis kan styrke børn, unges og voksnes trivsel og identitetsfølelse.

Workshoppen præsenterer erfaringer og opdagelser fra kunstbaserede udforskninger i rådgivende og pædagogiske kontekster for børn, unge og voksne (bl.a. Boysen, et al. 2022; Rold et al. 2020). Gennem deltagernes egen proces i workshoppen får de et indblik i, hvordan en kunstbaseret praksis kan udfolde sig som både en pædagogisk tilgang og refleksiv praksis, der åbner for etisk sensitivitet og danner grundlag for samskabende inklusion.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato4 okt. 2024
StatusUdgivet - 4 okt. 2024
BegivenhedNuvo 2024: NUVO 2024: Mentale, sociale og fysiske potentialer i aktivitet, kreativitet og sanselighed på voksne udsatte området - HUSET, Middelfart, Danmark
Varighed: 3 okt. 20244 okt. 2024

Konference

KonferenceNuvo 2024
LokationHUSET
Land/OmrådeDanmark
ByMiddelfart
Periode03/10/2404/10/24

Emneord

  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • arts-based-research
  • kunstbaseret forskning
  • mikrofænomenologi
  • Æstetik, design og medier
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • krop og læring
  • Perception
  • Trivsel
  • Børn og unge

Citationsformater