Kunsten at skabe uddannelse fuld af mening og dialog: – et studie af uddannelse i og med kunst og æstetik

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Med fokus på studerendes oplevelser i samskabte uddannelsesprocesser, giver denne artikel indsigt i, hvordan undervisning og oplevelser i og med kunst og æstetik kan bidrage til meningsfuld (ud-)dannelse. Empiri fra 2 kvalitative studier fra børnekulturprojektet Legekunst er udgangspunkt for analysen, som viser, at samskabt uddannelse kan befordre studerendes oplevelse af meningsfuldhed i uddannelsen, når erfarne fagprofessionelle går i dialog med dem om æstetik, kunst og didaktiske processer. Det er afgørende i meningsfuld uddannelse, at studerende opnår håndværks- og formsproglige erfaringer, hvorved de opbygger et repertoire som understøtter evnen til improvisation. Meningsfuld uddannelse er åben, eksperimenterende og orienteret mod det reale liv. Dette befordres af en uddannelsespraksis orienteret mod mål, der understøtter fagkompetente personer i at pege særligt væsentlige retninger ud, i en rammesætning som skaber fælles rettethed, men samtidig åbner for dialog med verden og plads til kontinuerlige forhandlinger af mening i fællesskaber præget af uforudsigelighed.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind21
Udgave nummer3
Sider (fra-til)87-102
Antal sider15
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 21 sep. 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • daginstitution
  • deltagelse
  • deltagelsesbane
  • improvisation
  • kulturfestival
  • kunst
  • kunstmuseum
  • pædagoguddannelse
  • samskabelse
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • dannelse
  • meningsfuldhed
  • praksisteori
  • samarbejde

Citationsformater