Abstract
Denne artikel handler om, hvordan kreative og kunstnerisk inspirerede forskningstilgange kan bruges i bachelor-, speciale- og forskningsprojekter på mangfoldige uddannelser. Vi beskriver, hvad kunstnerisk baserede forskningsmetoder er og giver eksempler på, hvordan man kan anvende poesi, musik, dans, drama, billedkunst, design og film som kreative forskningsmetoder. Vi diskuterer også, hvorfor det er særlig meningsfuldt at inddrage kunstnerisk og æstetisk inspirerede forskningsmetoder på både idrætsuddannelser og professionsuddannelser.
Disse metoder gør det nemlig muligt at involvere både hjerte, sind og krop hos børn, unge og voksne. Dermed åbnes en særlig mulighed for udforskning af kropslighed, sanselighed og levede erfaringer, som kan være svære at indfange udelukkende igennem sprog. Det gælder især i forskning, som undersøger lære-, være- og udviklingsprocesser i idræt og bevægelse eller projekter, der har fokus på mere generelle relationelle og læringsmæssige problemstillinger. Vi vil derfor igennem artiklen vise, hvordan kunst kan anvendes som enten undersøgelses- og formidlingsmetode eller forskningsfelt
Disse metoder gør det nemlig muligt at involvere både hjerte, sind og krop hos børn, unge og voksne. Dermed åbnes en særlig mulighed for udforskning af kropslighed, sanselighed og levede erfaringer, som kan være svære at indfange udelukkende igennem sprog. Det gælder især i forskning, som undersøger lære-, være- og udviklingsprocesser i idræt og bevægelse eller projekter, der har fokus på mere generelle relationelle og læringsmæssige problemstillinger. Vi vil derfor igennem artiklen vise, hvordan kunst kan anvendes som enten undersøgelses- og formidlingsmetode eller forskningsfelt
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | idrottsforum.org |
Vol/bind | 2021 |
Udgave nummer | May |
Sider (fra-til) | 1-18 |
Antal sider | 18 |
ISSN | 1652-7224 |
Status | Udgivet - 31 maj 2021 |