TY - JOUR
T1 - Kunstpædagogiske mødeøjeblikke mellem børn og voksne
T2 - - et perspektiv med theraplay
AU - Hoffmann, Martin
AU - Sørensen, Merete Cornét
PY - 2022/12
Y1 - 2022/12
N2 - Denne artikel undersøger hvorledes, børn og voksnes mødeøjeblikke i kunstpædagogiske praksisser kan forstås med baggrund i theraplay. Artiklen udspringer af det nationale forskningsprojekt: LegeKunst, der undersøger hvordan leg og dannelse kan fremmes gennem børns møde med kunst og kultur. Det empiriske materiale er indsamlet i foråret 2022 på et kunstmuseum og billedkunstskole. I artiklen præsenteres tre forskellige kunstpædagogiske praksisser på kunstmuseet hvor relationen mellem barn og voksen undersøges med baggrund i teorier om leg, børns aktørskab og theraplay. Artiklen viser, at den voksnes omsorg og spejling med mimik, gestik og kropssprog i en legende relation, kan understøtte udsatte børns ligeværdige deltagelse og inklusion i de kunstpædagogiske praksisser. Den kunstpædagogiske praksis foregår i en voksenstyret struktur, der skaber muligheder for, at den voksne kan udfordre og støtte barnet på en passende måde i forhold til barnets behov, udviklingsmuligheder og aktørskab.
AB - Denne artikel undersøger hvorledes, børn og voksnes mødeøjeblikke i kunstpædagogiske praksisser kan forstås med baggrund i theraplay. Artiklen udspringer af det nationale forskningsprojekt: LegeKunst, der undersøger hvordan leg og dannelse kan fremmes gennem børns møde med kunst og kultur. Det empiriske materiale er indsamlet i foråret 2022 på et kunstmuseum og billedkunstskole. I artiklen præsenteres tre forskellige kunstpædagogiske praksisser på kunstmuseet hvor relationen mellem barn og voksen undersøges med baggrund i teorier om leg, børns aktørskab og theraplay. Artiklen viser, at den voksnes omsorg og spejling med mimik, gestik og kropssprog i en legende relation, kan understøtte udsatte børns ligeværdige deltagelse og inklusion i de kunstpædagogiske praksisser. Den kunstpædagogiske praksis foregår i en voksenstyret struktur, der skaber muligheder for, at den voksne kan udfordre og støtte barnet på en passende måde i forhold til barnets behov, udviklingsmuligheder og aktørskab.
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 0107-0649
VL - 42
JO - Specialpaedagogik
JF - Specialpaedagogik
IS - 4
ER -