Kuratering som journalistisk værdiskabelse

Peter From Jacobsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskning

Abstract

”Keeping your ear to the internet”, kalder den amerikanske medieforsker C.W. Anderson det: At overvåge, filtrere, bearbejde, perspektivere og udgive journalistik og information. Kuratering kalder vi det på dansk – direkte oversat fra det engelske curation. En ny funktion i journalistikken. Her kommer nye værktøjer i brug. Nye metoder. Måske ligefrem en helt ny måde at tænke journalistisk værdiskabelse på. Det er, hvad denne artikel handler om.

Bold.dk var blandt pionererne i Danmark, når det gælder udgivelse af det bevidste mix mellem, hvad man selv producerer, og hvad man henter hos andre udgivere. ”Do what you do best – and link to the rest”, som det er udtrykt af mediedebattør og professor ved City University of New York, Jeff Jarvis.

Artiklen gennemgår, hvordan denne nye journalistiske funktion gennem de sidste par år har udviklet sig i Danmark og i udlandet, hvordan kuratering kommer til udtryk, og hvilke redskaber der typisk benyttes.
OriginalsprogDansk
TitelMedia Flow : Indhold og indholdsstrømme i centrum
RedaktørerLars Kabel
UdgivelsesstedAarhus
ForlagAjour
Publikationsdato2014
Sider49-62
Kapitel2
StatusUdgivet - 2014

Emneord

  • digitale medier
  • Journalistik
  • kuratering
  • kommunikation

Citationsformater