KVALid - kvalitet i dagtilbud: det teoretiske og empiriske grundlag : en grundbog

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskningpeer review

Abstract

KVALid [Kvalitet i dagtilbud]er et redskab til observation, vurdering, evaluering og udvikling af kvalitet i dagtilbud. Redskabet er udviklet med afsæt i det fælles pædagogiske grundlag som beskrives i dagtilbudsloven og den styrkede pædagogiske læreplan og på baggrund af dansk, skandinavisk og international forskning. Det bygger endvidere på mange års erfaringer med pædagogisk arbejde, ledelse, kompetence- og praksisudvikling i dagtilbud hos forfatterne og erfaringerne fra grund- efter- og videreuddannelserne på Act2Learn og Professionshøjskolen UCN, herunder udviklingen af KVALid Dialog til børnehave og vuggestue.
I første del beskrives den udviklingsproces, der har ført til udviklingen af KVALid Tilsyn som et observations- og vurderingsredskab for tilsyn i dagtilbud. Værktøjet er som sådan et måleværktøj på linje med andre måleværktøjer som fx ECERS-3, der bl.a. er brugt i en national undersøgelse af kvalitet i dagtilbud (EVA, 2020b); men forfatterne har valgt at nedtone dette, da vi mener at begrebet vurdering i højere grad vækker genklang i pædagogiske kredse.
Så følger et afsnit om KVALids kvalitetsforståelse og det metodologiske grundlag værktøjet hviler på. Det er en bio-økosystemisk ramme med en interaktionistisk og sociokulturel tilgang. Det vises hvordan dette grundlag udmønter sig i hvordan KVALid er bygget op og hvordan værktøjet vurderer kvalitet.
Denne første del afsluttes med en beskrivelse af hvordan vi, hvis vi ønsker at tilsynet ikke kun skal opleves som kontrol men også som en dialog – en datainformeret udviklingssamtale efterfulgt af et fagligt reflekteret forbedringsarbejde – må se et sådant udviklende tilsyn som et systematisk sammensat og længere forløb, hvor tilbagemeldingen fra observationerne er et centralt omdrejningspunkt.
I den næste og anden del – startende med et afsnit om det pædagogiske læringsmiljø - redegøres for det forskningsbaserede indholdsmæssige grundlag KVALid bygger på. Afsnittene er tematiseret ud fra dagtilbudsloven og den styrkede læreplan og matcher de udvalgte temaer og skemaer i KVALid hæftet. I denne del om læringsmiljøet er der også viden om nogle af de rutiner, der fylder meget i hverdagen – og ganske meget for de mindste børn - bl.a. måltidet, soverutiner og sundhedsprocedurer.
De står ikke rigtig konkret beskrevet i dagtilbudsloven, men er vigtige for den grundlæggende omsorg og tryghed børnene skal tilbydes, og fordi der i og bag rutinerne bør være gode pædagogiske overvejelser over praksis, indhold og organisering, til gavn for børnenes læring og udvikling.
Så følger et afsnit om legen som grundlag – dette element fremhæves som centralt i lovens formuleringer om det pædagogiske grundlag. Legen spiller en stor rolle som børnenes egen aktivitetsform og legen går, som det pædagogiske grundlag i øvrigt, på tværs af de andre temaer og dimensioner i den styrkede pædagogiske læreplan. I KVALid vurderes legen særskilt for at fremhæve den centrale position den har, men legen vurderes også gennem hele værktøjet, især i sammenhæng med læring og som fundament for udvikling inden for områderne i læreplanen.
Dannelse, børnesyn og børneperspektiv er også en del af det pædagogiske grundlag i dagtilbudsloven og i de efterfølgende afsnit defineres begreberne ud fra forskningen. Også disse temaer vurderes med KVALid i den form de bliver reformuleret i, så det er muligt at observere i praksis. Det samme gør sig gældende med børnefællesskaber og inklusion.
KVALid vurderer ikke direkte udsatte børn. KVALid vurderer læringsmiljøets kvalitet, dvs. dets evne til at løfte alle børn og til at holde hånden under udsatte børn, så ingen sakker bagud, men alle får mulighed for at lære og udvikle sig, trives og udfolde sit potentiale. Hvis læringsmiljøet har høj kvalitet, gavner det alle børn og dermed indirekte også udsatte børn. I denne bog kan man dog læse om nogle af de risikofaktorer man som professionel bør kunne lægge mærke til og som man får øje på, mens man leger med børnene, giver dem vejledning i at gennemføre en aktivitet, læser bøger, skifter ble, osv.
Tredje del omhandler de seks temaer i den styrkede pædagogiske læreplan, sådan at vidensgrundlaget for KVALids formuleringer af kvalitet for vurderinger træder frem, både i kombination med dagtilbudslovens pædagogiske grundlag og med de enkelte læreplanstemaer og deres formål i deres egen ret. Til sidst følger i fjerde del en omfattende litteraturliste, der dels udspringer af litteraturen bag KVALid Dialog, dels er hentet gennem nye litteratursøgninger i dansk og nordisk forskningslitteratur.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Antal sider252
ISBN (Trykt)9788772343808
StatusUdgivet - 1 okt. 2024

Emneord

  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • KVALid
  • Litteraturstudie
  • Metodeudvikling
  • Måleværktøj
  • Observation
  • Tilsyn i dagtilbud
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Den styrkede læreplan
  • Det pædagogiske grundlag
  • Evalueringskultur
  • Kommunalt tilsyn
  • Kompetenceudvikling
  • Legebaseret læring
  • Legebaseret pædagogik
  • Børn og unge
  • Alsidig personlig udvikling
  • Belonging
  • Børnefællesskaber
  • Børnehave
  • Børnesyn
  • Børns perspektiver
  • Dagpleje
  • Dannelse
  • Empati
  • Inklusion i dagtilbud
  • Kreativitet
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Kultur, æstetisk
  • Kvalitet i dagtilbud
  • Leg
  • Leg og læring
  • Læreplan
  • Læring
  • Læring og udvikling
  • Mangfoldighed
  • Nature/science
  • Pædagogiske rutiner
  • Social udvikling
  • Sprog og kommunikation
  • Trivsel
  • Vuggestue

Citationsformater