Abstract
Kvalificering inviterer læserne med på et beskrivende, reflekterende og evaluerende tilbageblik på et to-årigt uddannelses-, udviklings- og forskningsprojekt om børns livskvalitet i 8 af Hobro kommunes børnehaver. Vi følger børnehavernes konkrete udviklingsprocesser og deres arbejde - med de succes'er og vanskeligheder, der indtræffer undervejs i processen. Desuden fokuseres på projektets intentioner, konstruktion, uddannelsesmæssige indhold, planlægning og gennemførelse. Der argumenteres for en særlig læringsteoretisk tilgang, hvor udgangspunktet for læring er deltagerne og deres praksis.
I en række filosofiske og teoretiske perspektiveringer reflekteres der i Kvalificering endvidere over temaer, der står centralt i uddannelses- og udviklingsprojektet: Børns livskvalitet og pædagogisk relaionsarbejde - Forståelse, menneskesyn og metode - Læreprocesser.
Kvalificering handler om, hvad det kommer an på, når livet mennesker imellem skal lykkes. Bogen opstiller bud på hensigtsmæssige sammenhænge mellem (efter-) uddannelse, udviklingsarbejde, læreprocesser, pædagogisk kompetenceudvikling og pædagogisk teori og praksis.
I en række filosofiske og teoretiske perspektiveringer reflekteres der i Kvalificering endvidere over temaer, der står centralt i uddannelses- og udviklingsprojektet: Børns livskvalitet og pædagogisk relaionsarbejde - Forståelse, menneskesyn og metode - Læreprocesser.
Kvalificering handler om, hvad det kommer an på, når livet mennesker imellem skal lykkes. Bogen opstiller bud på hensigtsmæssige sammenhænge mellem (efter-) uddannelse, udviklingsarbejde, læreprocesser, pædagogisk kompetenceudvikling og pædagogisk teori og praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Aalborg |
---|---|
Forlag | Skipper Clements Forlag |
Antal sider | 224 |
ISBN (Trykt) | 87-90296-13-3 |
Status | Udgivet - 1999 |
Emneord
- refleksion
- relationer
- udviklingsarbejde
- læreprocesser
- livskvalitet