TY - UNPB
T1 - Kvalitet i dagtilbud
T2 - – notat om kvalitetsmåling med ECERS-3 i Hjørring Kommunes dagtilbud
AU - Næsby, Torben
PY - 2021/2/2
Y1 - 2021/2/2
N2 - Som led i forskningsprojektet Kvalitet i dagtilbud version 2 er det i Hjørring Kommune undersøgt hvilken kvalitet dagtilbuddene har målt med ECERS-3 (Early Childhood Environ-ment Rating Scale, version 3 (Harms, Clifford, & Cryer, 2015). Der er gennemført en kvantitativ forløbsundersøgelse, hvor observationsdata fra Hjørring Kommune (indsamlet efteråret 2017 med ECERS-3) udgør T1 og observationer i efteråret 2019 i de samme 26 dagtilbud udgør T2. På dette grundlag kan det undersøges hvilke effekter projektet og de interventioner i form af projekter og efteruddannelse, der har været gennemført i perioden, har eller ikke har. Det var planen at dette skulle suppleres med observationer og interviews i et mindre sample (4 dagtilbud). Hjørrings kommunes institutioner har imidlertid gennem næsten hele 2020 været lukket for eksterne besøgende grundet Covid-19. Nye interviews er erstattet af en spørgeskemaundersøgelse, der skal dokumentere om eller hvis og hvordan personalets kvalitetsforståelse og holdning til kvalitet har ændret sig fra 2017-19. Data (T1) omfattende et sample af det pædagogiske personale i Hjørring Kommunes dagtilbud fra 2017 er indsamlet i forbindelse med et EU-projekt om forældres, personales og forvaltningers holdning til kvalitet i dagtilbud (Næsby, 2019) og data 2020 indsamlet i efteråret 2020 (T2). Denne del har imidlertid også lidt under restriktioner og de udfordringer det har givet personalet.
AB - Som led i forskningsprojektet Kvalitet i dagtilbud version 2 er det i Hjørring Kommune undersøgt hvilken kvalitet dagtilbuddene har målt med ECERS-3 (Early Childhood Environ-ment Rating Scale, version 3 (Harms, Clifford, & Cryer, 2015). Der er gennemført en kvantitativ forløbsundersøgelse, hvor observationsdata fra Hjørring Kommune (indsamlet efteråret 2017 med ECERS-3) udgør T1 og observationer i efteråret 2019 i de samme 26 dagtilbud udgør T2. På dette grundlag kan det undersøges hvilke effekter projektet og de interventioner i form af projekter og efteruddannelse, der har været gennemført i perioden, har eller ikke har. Det var planen at dette skulle suppleres med observationer og interviews i et mindre sample (4 dagtilbud). Hjørrings kommunes institutioner har imidlertid gennem næsten hele 2020 været lukket for eksterne besøgende grundet Covid-19. Nye interviews er erstattet af en spørgeskemaundersøgelse, der skal dokumentere om eller hvis og hvordan personalets kvalitetsforståelse og holdning til kvalitet har ændret sig fra 2017-19. Data (T1) omfattende et sample af det pædagogiske personale i Hjørring Kommunes dagtilbud fra 2017 er indsamlet i forbindelse med et EU-projekt om forældres, personales og forvaltningers holdning til kvalitet i dagtilbud (Næsby, 2019) og data 2020 indsamlet i efteråret 2020 (T2). Denne del har imidlertid også lidt under restriktioner og de udfordringer det har givet personalet.
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
KW - ECERS-3
KW - Kompetenceudvikling
KW - Kvalitet i dagtilbud
KW - Kvalitetsmåling
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Faglige fyrtårne
KW - Undersøgelsesdesign, teori og metode
KW - Forløbsundersøgelse
KW - Spørgeskemaundersøgelse
KW - kvantitative data
M3 - Working paper
BT - Kvalitet i dagtilbud
ER -