Kvaliteter ved reformer af naturfagsundervisning i Danmark

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen analyserer kvaliteten af 3 reforminitiativer rettet mod folkeskolens naturfag: revisioner af naturfagenes målsætninger i folkeskolen, tilskud til folkeskolelæreres naturfagsdidaktiske efteruddannelse og ændringer i grunduddannelsen til folkeskolelærer i naturfag. Reforminitiativerne analyseres ud fra læreres muligheder for at investere ressourcer i reformerne. Analysen viser at lærerne har haft varierende grad af indflydelse på implementeringen i skolens hverdag. Dette har skabt en ubalance mellem lærernes og andre aktørers roller og investering af ressourcer, og dermed forringes kvaliteten af reformernes implementering.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA
Vol/bind1
Sider (fra-til)39-57
Antal sider19
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • politisk
  • uddannelse
  • naturfag
  • analyse

Citationsformater