TY - RPRT
T1 - Kvalitetsmåling med Early Childhood Environment Rating Scale (ECERS-3): Favrskov Kommune 2022
AU - Næsby, Torben
A2 - Pedersen, Birgitte Skov
A2 - Drevsholt, Kasper Moes
A2 - Holm, Heidi Trude
A2 - Krohn, Helene Bering
A2 - Hvolby, Anette
A2 - Gro-Nielsen, Brit
A2 - Lundgreen, Signe Engh
PY - 2022/10/28
Y1 - 2022/10/28
N2 - Favrskov Kommune og Professionshøjskolen UCN har i en årrække samarbejdet om måling af kvalitet i Favrskov Kommunes dagtilbud. Denne rapport dækker data fra observationer i foråret 2022 i de kommu-nale institutioner for børn i alderen 3 til 6 år.Med undersøgelsen fokuseres på kvaliteten af de kommunale dagtilbuds pædagogiske læringsmiljø. Det pædagogiske læringsmiljø er den sammenhæng børnene indgår i, når de befinder sig i dagtilbuddet og omfatter blandt andet: Samspillet med og relationer til personalet og til resten af børnegruppen, legens muligheder samt den voksnes rolle i legen, planlagte pædagogiske aktiviteter og hverdagsrutiner, den fysiske indretning på stuen og i dagtilbuddet generelt og de tilgængelige materialer til leg og aktivitet.Vi ved, at børns trivsel og læring i de første leveår er af afgørende betydning – både for det gode børneliv nu-og her og for børnenes muligheder på længere sigt. Vi ved også, at langt de fleste danske børn i 1-6-års alderen bruger de fleste af deres vågne timer i et dagtilbud. Dagtilbuddene er derfor en vigtig arena i for-hold til at sikre, at alle børn trives og udvikler sig. Mangeårig forskning inden for dette område giver os vigtig viden om hvad børn i 1-6-årsalderen har behov for, for at udvikles, trives og lære. Kvalitet viser sig som konkrete, observerbare tegn i barnets hverdag, set ud fra et børnecentreret perspektiv. Det er disse tegn der er omdrejningspunktet for denne undersøgelse.
AB - Favrskov Kommune og Professionshøjskolen UCN har i en årrække samarbejdet om måling af kvalitet i Favrskov Kommunes dagtilbud. Denne rapport dækker data fra observationer i foråret 2022 i de kommu-nale institutioner for børn i alderen 3 til 6 år.Med undersøgelsen fokuseres på kvaliteten af de kommunale dagtilbuds pædagogiske læringsmiljø. Det pædagogiske læringsmiljø er den sammenhæng børnene indgår i, når de befinder sig i dagtilbuddet og omfatter blandt andet: Samspillet med og relationer til personalet og til resten af børnegruppen, legens muligheder samt den voksnes rolle i legen, planlagte pædagogiske aktiviteter og hverdagsrutiner, den fysiske indretning på stuen og i dagtilbuddet generelt og de tilgængelige materialer til leg og aktivitet.Vi ved, at børns trivsel og læring i de første leveår er af afgørende betydning – både for det gode børneliv nu-og her og for børnenes muligheder på længere sigt. Vi ved også, at langt de fleste danske børn i 1-6-års alderen bruger de fleste af deres vågne timer i et dagtilbud. Dagtilbuddene er derfor en vigtig arena i for-hold til at sikre, at alle børn trives og udvikler sig. Mangeårig forskning inden for dette område giver os vigtig viden om hvad børn i 1-6-årsalderen har behov for, for at udvikles, trives og lære. Kvalitet viser sig som konkrete, observerbare tegn i barnets hverdag, set ud fra et børnecentreret perspektiv. Det er disse tegn der er omdrejningspunktet for denne undersøgelse.
KW - Børn og unge
KW - Børnehave
KW - Dagtilbud
KW - Dannelse
KW - Interaktion
KW - Kvalitet i dagtilbud
KW - Leg og læring
KW - Læreplan i dagtilbud
KW - Omsorg
KW - Organisationsstruktur
KW - Plads og indretning
KW - Rutiner for personlig pleje
KW - Sprog og Literacy
KW - Trivsel
KW - Undersøgelsesdesign, teori og metode
KW - Kvantitative data
KW - Observation
KW - Proceskvalitet
KW - Strukturkvalitet
M3 - Rapport
BT - Kvalitetsmåling med Early Childhood Environment Rating Scale (ECERS-3): Favrskov Kommune 2022
ER -