Kvalitetsmåling med ECERS-3 i Hjørring Kommune 2021

Torben Næsby, Ebbe Agerbæk (Andet), Christina Medom (Andet), Kasper Moes Drevsholt (Andet)

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

149 Downloads (Pure)

Abstract

Formålet med undersøgelsen er at undersøge status for kvaliteten i dagtilbud i Hjørring Kommune. I denne rapport beskrives resultaterne for de kommunale dagtilbud for børn i 3-6 års alderen. I undersøgelsen anvendes det internationale evalueringsværktøj ECERS-3 (Early Childhood Environment Rating Scale, version 3) , der er et instrument til måling af kvalitet og et værktøj til evaluering og udvikling af kvalitet i dagtilbud (alder 3-5 år) i den såkaldte ERS-line (Environment Rating Scale – linjen).
På baggrund af observationer med ECERS-3 udarbejdes en baseline, der viser kvaliteten af læringsmiljø-erne. ECERS-3 måler kvaliteten af det samlede læringsmiljø, børnene tilbydes, og som ifølge international forskning har afgørende betydning for, hvordan børnene sidenhen klarer sig i skolen, i uddannelse og erhverv. Resultaterne vil på meget sikkert grundlag vise en status for kvaliteten af læringsmiljøet inden for temaerne i ECERS-3:
•Plads og indretning
•Rutiner for personlig pleje
•Sprog og Literacy
•Læringsaktiviteter
•Interaktion
•Organisationsstruktur.
Kvaliteten af læringsmiljøerne i Hjørring Kommunes dagtilbud (børnehaveafdelinger) blev målt første gang i 2017, anden gang i 2019, og nu igen for tredje gang i 2021. Der således tale om en fortsættelse af samarbejdet om forskning i dagtilbud mellem Hjørring Kommune og UCN.
Resultaterne for den 3. måling viser at på trods af COVID-19 restriktioner og udfordringer har kommunens dagtilbud holdt kvalitetsniveauet fra tidligere år.
OriginalsprogDansk
Antal sider80
StatusUdgivet - 4 maj 2022

Emneord

  • Børn og unge
  • Børnehave
  • Børneperspektiv
  • Dagtilbud
  • Interaktion
  • Kvalitet i dagtilbud
  • Læringsaktiviteter
  • Læringsmiljø
  • Organisationsstruktur
  • Plads og indretning
  • Rutiner
  • Sprog og Literacy
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Datainformeret praksisudvikling
  • ECERS-3
  • Kvantitative metoder
  • Læringsmiljøvurdering
  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation
  • Datainformeret praksisudvikling
  • Evalueringskultur
  • Kvalitetsrapport

Citationsformater