TY - RPRT
T1 - Kvalitetsmåling med ITERS-3 i Hjørring Kommune 2021
AU - Næsby, Torben
A2 - Medom, Christina
A2 - Agerbæk, Ebbe
A2 - Drevsholt, Kasper Moes
PY - 2022/5/4
Y1 - 2022/5/4
N2 - Denne rapport omhandler en undersøgelse af kvalitet i vuggestuerne i Hjørring Kommune. I undersøgelsen anvendes det internationalt standardiserede evalueringsværktøj ITERS-3 (Infant/Toddler Environment Rating Scale, 3.rd Version. Dansk oversættelse 2019), der er et instrument til måling af kvalitet og et værktøj til evaluering, dialoger om og udvikling af kvalitet i dagtilbud (Vuggestuerne, alder 1-3 år) i den såkaldte ERS-line (Environment Rating Scale – linjen, www.ersi.info). På baggrund af observationerne er der udarbejdet en baseline, der viser kvaliteten af læringsmiljøerne i vuggestuerne i kommunen (n=19). ITERS måler kvaliteten af det læringsmiljø, børnene tilbydes, og som ifølge international forskning har afgørende betydning for, hvordan børnene sidenhen klarer sig i børnehave, skolen, i uddannelse og erhverv. Resultaterne viser en status for kvaliteten af læringsmiljøet inden for temaerne:•Plads og indretning •Personalets rutiner for personlig pleje•Sprog og bøger•Læringsaktiviteter •Interaktion•Organisationsstruktur. Med undersøgelsen fokuseres på kvaliteten af vuggestuernes pædagogiske læringsmiljø. Det pædagogiske læringsmiljø er den sammenhæng børnene indgår i, når de befinder sig i vuggestuen og omfatter blandt andet: Samspillet med og relationer til personalet og til resten af børnegruppen, legens muligheder samt den voksnes rolle i legen, planlagte pædagogiske aktiviteter og hverdagsrutiner, den fysiske indretning på stuen og i vuggestuen generelt.Dataene i denne rapport kan læses som et øjebliksbillede, men angiver også nogle pejlemærker eller opmærksomhedspunkter for strategisk udvikling, kvalitetsrapport og tilsyn, kompetenceudvikling, konkrete indsatser i praksis og kan anvendes i sammenhæng med den styrkede pædagogiske læreplan (Børne- og Socialministeriet, 2018).Denne rapport retter fokus på resultaterne af observationer med ITERS-3 på tværs af kommunens vuggestuer og formidler resultaterne af disse. I forhold til tidligere ITERS-målinger (2019) er der sket en markant stigning i kvaliteten i vuggestuerne.
AB - Denne rapport omhandler en undersøgelse af kvalitet i vuggestuerne i Hjørring Kommune. I undersøgelsen anvendes det internationalt standardiserede evalueringsværktøj ITERS-3 (Infant/Toddler Environment Rating Scale, 3.rd Version. Dansk oversættelse 2019), der er et instrument til måling af kvalitet og et værktøj til evaluering, dialoger om og udvikling af kvalitet i dagtilbud (Vuggestuerne, alder 1-3 år) i den såkaldte ERS-line (Environment Rating Scale – linjen, www.ersi.info). På baggrund af observationerne er der udarbejdet en baseline, der viser kvaliteten af læringsmiljøerne i vuggestuerne i kommunen (n=19). ITERS måler kvaliteten af det læringsmiljø, børnene tilbydes, og som ifølge international forskning har afgørende betydning for, hvordan børnene sidenhen klarer sig i børnehave, skolen, i uddannelse og erhverv. Resultaterne viser en status for kvaliteten af læringsmiljøet inden for temaerne:•Plads og indretning •Personalets rutiner for personlig pleje•Sprog og bøger•Læringsaktiviteter •Interaktion•Organisationsstruktur. Med undersøgelsen fokuseres på kvaliteten af vuggestuernes pædagogiske læringsmiljø. Det pædagogiske læringsmiljø er den sammenhæng børnene indgår i, når de befinder sig i vuggestuen og omfatter blandt andet: Samspillet med og relationer til personalet og til resten af børnegruppen, legens muligheder samt den voksnes rolle i legen, planlagte pædagogiske aktiviteter og hverdagsrutiner, den fysiske indretning på stuen og i vuggestuen generelt.Dataene i denne rapport kan læses som et øjebliksbillede, men angiver også nogle pejlemærker eller opmærksomhedspunkter for strategisk udvikling, kvalitetsrapport og tilsyn, kompetenceudvikling, konkrete indsatser i praksis og kan anvendes i sammenhæng med den styrkede pædagogiske læreplan (Børne- og Socialministeriet, 2018).Denne rapport retter fokus på resultaterne af observationer med ITERS-3 på tværs af kommunens vuggestuer og formidler resultaterne af disse. I forhold til tidligere ITERS-målinger (2019) er der sket en markant stigning i kvaliteten i vuggestuerne.
KW - Børn og unge
KW - Børneperspektiv
KW - Dagtilbud
KW - Interaktion
KW - Kvalitet i dagtilbud
KW - Læringsaktiviteter
KW - Læringsmiljø
KW - Organisationsstruktur
KW - Plads og indretning
KW - Rutiner
KW - Sprog og Literacy
KW - Vuggestuer
KW - omsorg
KW - relationer
KW - sikkerhed
KW - sundhed
KW - Undersøgelsesdesign, teori og metode
KW - Datainformeret praksisudvikling
KW - ITERS-3
KW - Kvantitative metoder
KW - Læringsmiljøvurdering
KW - Observation
KW - Ledelse, organisationsudvikling og innovation
KW - Datainformeret praksisudvikling
KW - Evalueringskultur
KW - Kvalitetsrapport
KW - tilsyn
M3 - Rapport
BT - Kvalitetsmåling med ITERS-3 i Hjørring Kommune 2021
ER -