Kvalitetsvurdering af undervisning i særlige tilbud - praksisfortællinger

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel belyser hvilke forhold i en specialskoles læringsmiljø,
der kan forebygge elevers problemadfærd. Forståelsen af problemadfærd
på en specialskole i Nordvestjylland tog traditionelt udgangspunkt
i et individcentreret perspektiv, hvor mangler og svagheder
udelukkende blev forklaret ud fra individet. For at kvalitetsvurdere
undervisningen blev det besluttet at vurdere adfærd ud fra et kontekstuelt
perspektiv, hvorved udvikling bliver forstået som en gensidig
proces mellem individuelle faktorer og kontekstuelle faktorer. For
at kunne udvikle virksomme didaktiske tiltag i undervisningen er
det af stor betydning at kunne identificere kontekstuelle faktorer,
der kan forebygge problemadfærd. Antagelsen er, at kontekstuelle
forhold i kommunikation præger interaktionen lige så meget som
individuelle faktorer.
OriginalsprogDansk
TitelSpecialdidaktik i teori og praksis : undervisning på specialskoler og i specialklasser
RedaktørerHelga Borgbjeg Hansen, Brian Degn Mårtensson
Antal sider18
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdatomaj 2017
Sider325-342
ArtikelnummerKapitel 20
ISBN (Trykt)978-87-412-6537-7
ISBN (Elektronisk)978-87-412-6537-7
StatusUdgivet - maj 2017

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater